Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

31 December 2012

Trimester Terakhir Kehamilan

Assalamualaikum.


Jumpa lagi di entry terbaru. Agak lama tak update di sini. :)
Saya baru keluar dari hospital kelmarin. Belum bersalin tau! Hehehe. Sekarang, usia kandungan akan mencecah 36 minggu lagi beberapa hari. Cuma menurut bidan, ada sedikit kekeliruan antara sudah cukup bulan (36 bulan ++ ) dan juga masih berada di minggu ke 35 ++. Pengiraan saiz bayi dalam kandungan dan catitan/kiraan haid tidak sama. Wahhhh!! Allah punya kuasa kan. 


Ermmmm.. Saya masuk wad lagi. Suka benar nak tinggal di wad yang seumpama sauna tu kan. Hasilnya... saya semakin sihat dan montel. Muka saya???? Seperti kes-kes lepas.. habis berjeragat gara-gara berpeluh lencun setiap malam dan tidak cukup tidur. Ya Allah.. baru sikit ujian kepanasan ...itu pun habis 'rentung; kulit saya. Itu belum lagi kena api.. Nauzubillah! 

Kipas Hikmat. Banyak berjasa kipas ni pada saya sepanjang di hospital.
Memang lenguh tangan dibuatnya gara-gara mood sauna. Hehehe.


Kenapa saya kena warded..? Begini ceritanya.. Ecehh..

Akibat tidak tertahan lagi menanggung peritnya perut saya (saya tak pasti kenapa perut mengeras dan baby terlalu lasak) saya pun menelefon Klinik Kesihatan. Dalam masa yang sama hampir dua minggu saya 'leaking', yakni keluar air yang cuma sedikit dengan kerap. Mungkin juga air ketuban. Cuma saya lebih risaukan perut mengeras sehingga nak berjalan pun tak boleh.

Selepas menelefon KK (Klinik Kesihatan), nurse minta saya segera ke hospital. Erghhhh! Mula lah rasa malas. Saya bagi alasan yang saya bukan rasa nak bersalin. Nurse mula menggerunkan saya .." Kalu awok tak gi, nanti baby boleh jadi lemas. Awok gi lalu. Bahaye. Baby mungking terbelit tali pusat. Ye bahaye."...

Huhuhuhu.. Seram saya dengar. Selepas menunaikan solat Zohor.. saya dan suami pun segera ke Hospital Sultanah Nur Zahirah. Kelam kabut juga sebab saya mula rasa perut makin mengeras. Haiiiiii!! Kalau dah penakut tu..semakin terasa lah macam-macam. Hehehe...

Saya menunggu untuk pendaftaran dan mula bercerita..bla..bla..bla..blup..blup..bla..blup.. bla.. Maka, nurse pun hantar saya masuk wad. Ohhhh!! Saya tak suka betul! Tapi demi baby, saya cuba menahan rasa sengsara.

Wah!! Katil saya betul-betul di sebelah kaunter jururawat dan doktor. Di tepi katil saya, belum ada pesakit lain.  (nanti saya ceritakan tentang rakan baru saya ni..).Ermmm.. Wad yang lain pula kali ini. Agak cantik dan tersusun. Saya memohon untuk masuk ke Wad Kelas Dua tetapi penuh. Wad Kelas Satu tak lah pulak saya tanyakan sebab saya belum mahu bersalin.

Wellllllllll... seperti biasa... perkara paling tak seronok! Ambil darah dan speculum. Aduhaiiii. Pendek kata selama 3 hari di sana, 7x saya berdating dengan speculum. Betul-betul menyakitkan! :( ~ Malu tu satu hal. Sakit tu dua hal.. Tiga hal.. saya sangat-sangat takut. Huh!

Speculum yang 'kejam'. Alat bertujuan untuk memeriksa pintu servik samada
sudah terbuka untuk melahirkan atau ada sebarang masalah di pembukaan servik. 


Akhirnya setelah diperiksa berhari-hari, muka saya pun dah bertompok-tompok, nyamuk sudah mencekik darah meskipun tak semeriah wad yang terdahulu, kawan baru pun dah ramai, nurse pun dah ramai kenal saya...dan mata berbirat kerana tak cukup tidur.. TAAADAAAAAA......

keputusan pemeriksaan pun keluar.

Ermmmm.. Kata doktor pakar - 

1. Saya sakit perut dan rasa kejang kerana baby saya dah makin membesar. Manakala perut saya pula jenis kulit nipis dan kecil. Bila baby berpusing atau melakukan pergerakan 'menjunam' ke bawah - baby dah engage.. maka saya akan terasa sakit yang amat sangat. Baby mengeliat pun memberi kesan pada struktur kulit perut saya yang nipis....sakit akan terasa termasuk sedikit pedih.

BABY SAYA SUDAH 2.6kg.. (^______^)

Comelnyaaa... !! Moga-moga saya selamat melahirkan baby yang comel dan sihat serta 
sempurna sifat rohani dan jasmani. Amin.


2. Leaking disebabkan pergerakan baby.. dan alhamdulillah air ketuban saya masih mencukupi untuk keselamatan dan perlindungan baby saya. Alhamdulillah!!

3. Jika masih sakit lagi dalam minggu depan.. Jeng!!!! Jeng!!! Saya perlu menyerah diri di hospital.


Dann..saya boleh balik dahulu dengan dibekalkan ubat untuk menahan dari berlakunya kebocoran dan sebagainya. 

Lega rasa hati. Teruja betul nak balik rumah. Saya sempat bertanya pada doktor pakar, Dr Malini berkaitan epidural. Wahhhhh!!!! Rupanya hospital kerajaan pun boleh minta epidural yeeeeeeer. Seronoknya saya.!! - Teringat masa kecil dulu-dulu.. sewaktu saya demam panas sehingga terpaksa ambil 'air tulang belakang'. Kata mak saya, saya menangis sehingga biru muka ... kerana kesakitan apabila kepala dan lutut cuba didekatkan bagi mengelakkan saya meronta-ronta..Yelah. Budak-budak kan...

~ Oleh itu, kemungkinan besar saya akan mengambil epidural memandangkan saya ada heart mur-mur dan anemia.



Nota - Epidural :
KEGUNAAN EPIDURAL

  • Mengurangkan kesakitan semasa bersalin.
  • Teknik pembiusan seperti caesarean, pembedahan ortopedik ( misalnya gantian sendi tulang lutut, punggung), pembedahan urologi ( misalnya prostat, pundi kencing, batu karang, saluran kencing dan lain-lain) pembedahan ginekologi (sakit puan) seperti histerekomi dan pembedahan vaskular.
  • Mengurangkan kesakitan akut seperti patah tulang rusuk dan kesakitan kronik spt kanser/paliatif.

KESAN PEMBIUSAN EPIDURAL

  • Biasanya kesan-kesan sampingan ini mudah diatasi dan tidak berbahaya spt terketar-ketar, mengantuk, sakit belakang, sakit kepala, loya ( dapat dikurangkan dgn ubat penahan muntah) dan tekanan darah turun.


Ermmm. Dapat mengelakkan ibu-ibu berasa sakit semasa bersalin. Fitrah kejadian kita adalah untuk melahirkan bayi. Tetapi jika ia memudaratkan kesihatan, kita boleh cari alternatif yang terbaik untuk menyelamatkan keadaan. :)

Semoga saya dan baby dapat bertahan sehingga cukup 38 minggu. InsyaAllah! ~ Sempat juga tahun depan ye sayanggggg. :) ~ Tak sabar nak jumpa my sayang... Wan Jr.

No comments:

Post a Comment

Ada nak tanya apa-apa ke?