Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

28 November 2014

Butik Vendor


Assalamualaikum.

Butik Vendor? 
Sebenarnya apakah butik vendor ini? Konsep vendor memang kita tahu. Jika dari segi automotive industri, kita akan menjadi vendor kepada mereka bagi membekalkan part2 di dalam sesebuah kereta, misalnya. Ada level. Ada 1st tier. Ada 2nd tier. Ada 3rd tier. Maksudnya, setiap level2 ini ada fungsi 'berat' masing2. Tentu sekali 1st tier yang banyak attach dengan pihak induk itu sendiri. Ehhh.. cerita kisah lama pula. - Iyer lah..dulu saya seorang vendor pada syarikat automotive negara. Rasa bangga kerana terpilih untuk menyumbangkan 'sesuatu' pada kenderaan2 negara kita.


Yang nak dibincangkan ini adalah butik vendor. Haih! Lari tajuk dah tadi.. Butik Vendor ini pada pemahaman saya adalah, tempat di mana kita yang tak mampu nak sewa butik sebijik bok, atau membuka merata2 cawangan seluruh negeri, atau baru berjinak2 dengan perniagaan offline - meletakkan produk kita / barang kita di satu butik beramai2. Engkau letak baju, aku letak tudung, Engkau letak sandal, aku letak maruku..dan begitulah..

Bayaran untuk butik vendor ini berbeza2 mengikut space / area. Dari survey saya, bermula dari harga RM30 sehinggalah RM250 - mengikut saiz / furniture dll. 



Memang bagus konsep butik vendor ini.

Dari segi bagus..banyak bagusnya. Dari segi tak bagus pun ada juga. Antaranya, jika barang tak laku, pemilik butik yang kena marah oleh vendor2 nya.. Macam2 alasan boleh dibuat.. 'engkau tak buat promosi untuk produk aku..". " You asyik promo barang Esah je.. Handbag2 I, U tak promo punnn".. Connnntooooh!



Boleh jadi juga, pemilik butik tidak pandai menjaga kualiti barang yang diletakkan di dalam butik. Alahai.. Masa hantar, elok je tudung2 semua. Selepas beberapa hari di dalam butik, habis terkelepet sini sana, siap berhabuk lagi dll.

Butik vendor ni sebenarnya ada baik dan buruk. Apa yang penting, jalinan kerjasama antara pemilik butik dan vendor2nya biarlah baik. Sama2 tolong promosi. Jangan harap pada owner butik je. Yang vendor2 pun kena lah promo produk2 mereka.. Jangan pulak harap vendor je..dengan alasan..barang engkau. Tolong lah promo.. Orang bayar sewa kannnn.



Saya akan kongsi lagi cerita berkaitan butik vendor ni di entry seterusnya.. Ni baru warmup. 
Hehehehehe..

Pendek je bebel kali ini. Hehehe..

2 comments:

  1. Nak tau lgi pasal vendoring sistem ni.. citer coter la lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ena tinggal di mana? Maaf late respon. Kebetulan tak aktif hampir setahun. Jika berminat utk butik vendor, boleh send mesej ke Fb : Feirouz Azalia

      Delete

Ada nak tanya apa-apa ke?