Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

16 October 2014

Teraju Superb Q3

Assalamualaikum.

Mula2 sekali, saya nak ucapkan Alhamdulillah kerana saya berjaya sehingga ke semi final dalam bizpitch Superb Teraju. Yelah. Ramai yang memohon, terselit pula saya di situ. 

Super Teraju ni lebih kepada present idea dan bisnes model yang bersifat kreatif dan innovatif. Ermm.. Siapa taknak geran RM500k kan. Maka, saya pun berani2 kan diri mencuba meskipun idea saya taklah sehebat yang lain. Fikir positif je. Selain mendapat ramai rakan baru, juga dapat mengenali ragam manusia yang baru. Hahaha.




Gambar ketika di KB. Peringkat saringan. Sedang menunggu giliran untuk ditemubual oleh astro Awani. Masuk TV dulu okay.. Menang kalah belum tentu. Hehehe..

Banyak idea menarik semasa kami boot camp selama seminggu di Shaftburry, Cyberjaya. Sudahlah penginapan selesa, makan pun disediakan. Setiap hari akan hadir ke kelas untuk belajar cara bagaimana untuk pitch dengan baik dan bagaimana nak sampaikan idea dengan berkesan.

Saya sebilik dengan ramai orang hebat2. Rendah diri juga..walaupun saya paling tua dalam tu. Hahaha. Maklumlah..idea orang muda ni tak terjangkau dek akal. Takpe.. kita support mereka! Kami di dalam bilik C yang mana berkumpul nya berbagai2 idea. Bilik B lebih kepada idea IT. Woaaahhhhaa! Best sangat seminggu di sini.

Saya dapat berkenalan dengan Coach kami Ritakamal Sadiman yang kacak orangnya. Mujur Neelofa tak nampak beliau tau. Hehehe.. Rik nama manjanya. Rik mengajar kami dengan santai dan sangat rileks. Saya yang jenis bercakap laju ni, sering diingatkan..' jangan laju..'..'jangan laju.'. Hehehehe. Semulajadi betul tabiat cakap laju ni. Memang dah sebati.

Selain Rik, kami juga ada Rose. Ehhhhh.. Coach Rostam. Segak dan pemalu orangnya. Owh! Pemerhatian saya la.. Coach Rostam agak pemalu. Hehehe. 

Banyak sangat ilmu yang diajar kepada kami. Alhamdulillah. Saya juga tumpang Coach bilik sebelah.. Puan Hani, yang merupakan pemenang Superb Musim Ke 2. Comel sangat dia!!! Banyak tips yang diberikan..

Oh ya.. Kami juga ada Sam. Sam ni adalah peserta siri sebelumnya. Orangnya kecil molek..tapi jangan main2. Sekali di debiknya, tersandar kita. Pemilik beberapa buah Gym ini memang sangat hebat. Banyak pengalaman dan idea beliau. Sekarang sangat sibuk dengan siri jelajah Malaysia beliau.. Sama-sama Cari Duit.

Ramai lagi di dalam kelas saya tu.. Ada Dr Niza yang sangat penyayang. Cool je dan putih melepak orangnya. Ada Ahmad Salehuddin yang cute dan hebat! Ada Dr Siti Hamidah yang manja dan comel orangnya. Ada M.. Siti Mawarni yang ...ohhhh.. sooo lawa!! Ada Patang. Well.. Saya suka dengan karektor Patang. Sangat bersahaja dan pandai berkomunikasi dengan berkesan. Banyak tips dari Patang ni tau macam mana nak ambil hati juri. Hahahahahaha...Oh.. Lupakan. Jangan tiru tips Patang ni!

Kelas saya juga ada Jimmy. Comel montel orangnya. Cute je muka. Idea dia pun best. Cuma takde rezeki nak ke final. Selain tu, Ada Faizul Ridzuan.. Yeah! Penulis buku WTF yang hensem tu. Idea menarik, menyampaian mantap.. tapi rezeki belum ada. Kelas saya juga ada En Zul yang comel menari2, ada Jakkalll yang tarik diri sebab.. ada rezeki lain, ada Yuzairin yang nampak pendiam tetapi mantap, ada Wan Yusof yang comel,....Ehhh! Ada Nik Faiz.. Ruzz Gahara yang sangat kiut.

Siapa lagi ye.. Yeah! Ada Dato Zaki. Eeee.. Katanya usia dia 18 tahun. Saya hampir percaya. Rupa2nya.. Alah! Tipu rupanya. Ada Siddiq yang idea mantap. Oh! Siddiq dapat ke final. Kelas kami juga ada Aiman yang pendiam. Ada Khairul, Khairul ni..sesiapa nak bercuti..boleh ke Homestay nya di Pahang. Sangat best! Desa Murni Homestay namanya. Harga pun berpatutan. Kami ada juga .. alah! Saya lupa nama Samaq ni. Ermmm.. Daya ingatan makin susut sejak tua2 ni. :)

Saya dapat berkenalan dengan Nazeera. Jauh tau Naz datang. Dari Ranau. Suka dengar Naz bercakap.. Lembut dan sopan. June pun ada. June jadi pembantu Coach. June sangat friendly dan peramah. Dalam kelas saya juga ada Azudin..si jejaka berkulit cerah. Ingatkan Jepun mana yang datang Superb. Hehehehe.. 

Selain itu, ada Akmal. Yang termuda. Dan suka ketawa. Riang je dia. Akmal pun ada idea yang best! Ada Azra yang cool dan comel... Oh ya! Marul. Marul sering berikan tunjuk ajar pada saya tentang cara dan teknik penyampaian yang betul. Thanks Marul...

Ermmm.. Ada lagi ke yang tertinggal?

Itulah serba sedikit ahli Bilik C. Sangat best kerana setiap dari kita akan dapat tips dan idea bagaimana mahu penambahbaikan dalam bisnes. Coach Rik dan Rostam juga ada wujudkan IDEASTORE untuk para usahawan berkumpul dan cari kejayaan di situ. Nak tahu, perlu Add mereka2 yang saya sebutkan tu ye. 

Tips nak join Superb??
Hehehe.. Saya nak share tips pun macam tak layak je. Tapi takpe lah. Saya share kan apa yang saya tahu ye.

1. Pastikan idea kita mantap. Bukan idea yang kita faham sekerat2 jalan. 
2. Jika kita nak wakilkan orang datang present idea kita, perlu kita pastikan dia benar2 faham A to Z. Bukan faham sikit2. Nanti tak dapat nak jawab soalan bila ditanya..
3. Idea mesti kreatif dan inovatif. Idea lapuk taknak ye..
4. Jika kita seorang yang gugup, slide kita perlu mantap. Cover balik info2 yang patut sebab bila kita dah gugup, banyak benda yang nak cakap..tersangkut di kerongkong.
5. Jika kita bercakap laju ( macam saya), perlu cakap dengan jelas. 
6. Pakai pakaian sopan dan elok. Ye la..dah namapun bisnesman kan.
7. Kita bukan bersaing sesama kita dalam tu, tetapi kita bersaing dengan diri sendiri..sebab itu idea kita. Bukan oranglain.. Oranglain idea lain.
8. Pandai2 la bawa diri.. Ramai manusia dalam tu dan macam2 ragam. Jadi, pandai2 lah cari peluang dan networking.


Kepada yang nak masuk Q4.. InsyaAllah. Ada rezeki nanti. Buat yang terbaik!! Saya masih berdebar menunggu result final. Waaahh!! Mesti rakan2 Bilik C yang dapat ke final lagi berdebar. Betul tak??


Jom layan gambar..

Selepas daftar diri. Dengar taklimat dari team Teraju. Semuanya baik2 belaka. Saya kenal Nora, Ashraff, Puan Lin dll. Ermmm.. Nora event management kalau tak silap. Thanks atas semua bantuan dan kerjasama. 


Suasana di auditorium Magic. Oh ya.. Program dibuat di Magic, Cyberjaya. Tempat selasa dan parking banyak.


Eh! Ada... Hehehe. Kami pergi atas projek berbeza. Memang tiada kesepakatan di situ. Mujur tak sama kelas. :)


Inilah En Sam yang sangat aktif dan memiliki beberapa buah gym. Banyak berkongsi tips dengan kami.



Patang laaa! Hehehe. Suka tengok si Patang ni bercakap. Patang dari Sabah. Dan idea yang telah direalisasikan tu sangat mantap. Azra dan Dr Siti.. Di depan saya, coach hebat.. Tuan Rik dan Tuan Rostam. Comel je Rik kat sini. Hehehe.


Suasan bilik menunggu. Sejukkkkkk..


Ruang legar. Berlegar2 lah selagi mampu. Debaran mula dirasa di sini. 


Bilik C


Dinner sebelum final. :)


Eh!! Gambar kidnap dari cermin pintu oleh rakan2. :)


Penerimaan sijil :) Alhamdulillah.


Akmal sedang perati apa tu? Waktu ni rasa teruja nak pitch tetapi ada butterfly dalam perut. Hehehe.


Depan sekali..Jimmy. Kami keluar makan selepas present. Azudin open table malam tu. Sambil makan sambil bertukar idea.


Coach Rik sedang bagi petua dan tips tu. Hehehe.


Dr Niza yang comel dan Dato Zaki yanggg.. muda belia. :D


Zul Ring Ring dan DFK.. Pagi tu sebelum result keluar, perlu lah bina kekuatan diri dulu. Mana tahu, ada yang terjun dari Shaftburry tu bila tak dapat ke final.


Waaa! Pemilik tulang rusuk saya di situ. Haiii..tulang rusuk kemain kan. Alhamdulillah. Barisan mereka2 yang dapat ke final. Syukur..


Dr Siti touching. Yang lain2 penuh syahdu mendengar amanat Bos Besar Teraju.


Buat yang terbaik..Jika ada rezeki, InsyaAllah. Jika bukan rezeki..tidak bermakna tak hebat, cuma sememangnya ia bukan milik kita. ;)


Superb Teraju Q4 akan diadakan tidak lama lagi. Selamat Mencuba kepada semua. :) Terimakasih kepada yang terlibat secara langsung dengan saya ataupun tidak. Jasa kalian tidak dilupakan.





No comments:

Post a Comment

Ada nak tanya apa-apa ke?