Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

28 May 2014

Kisah Cadbury dan Perasaan Saya

Assalamualaikum.

Hai semua.. Agak sebal dua tiga hari kerana line P1 memang selow melow.. Rindu ada Unifi. Tapi malangnya, di kawasan small office saya ni, jangankan Unifi, Streamyx pun tak ada. Maka, nak tak nak terpaksa guna P1 yang sangat sopan ni. Haih!

Negara digemparkan dengan kisah coklat Cadbury. Rata2 post di FB menceritakan kejelikkan si Cadbury ni. Apakah Cadbury ni? Kenapa dipandang hina. Baiklah.. Saya kongsikan beberapa gambar di sini sebelum mengupas perasaan saya tentang si gelap Cadbury.







Siapa tak marah bila tahu makanan yang kita makan ada babi. Walaupun mungkin hanya cebisan lemak babi tetapi ia adalah BABI. Sensitif betul orang Islam. Ye .. Kami sangat sensitif. Makanan yang dimakan menjadi darah daging. Bukan hanya Cadbury, malah produk lain pun dikhuatiri ada babi. Sesetengah orang menyatakan .. " Rokok tu ada babi..tak pulak kecoh.." Betul la tu. Sebabnya dah difatwakan haram tetapi mengada2 nak hisap rokok juga. Sedangkan Cadbury ni takde siapa pun cakap haram before ni..Alih2..tau2.. eh ko!! Babi terus. Mana lah saya tak marah.


Ye la.. Staff Jakim terhad. Takkan semua perkara nak kena pantau satu2.. Sijil halal pun dikeluarkan mengikut spesifikasi dan..so.... kira halal la? Uihh! Boleh ke gitu? Apa kata, kerajaan kita ni sebuah negara Islam membesarkan skop Jakim. Ambil lagi 300,000 pekerja dan sediakan penguatkuasa yang amanah. Kemudian besarkan lab atau pun ruang kerja bagi memudahkan penelitian dan penguatkuasaan dilakukan. Nak bayar gaji staff baru 300,000 orang tu takkan lah kerajaan takde bajet. Sedangkan banyak lagi perkara yang tak berfaedah.. yang tak dapat diterima akal kadang2 tu yang kerajaan peruntukkan bajetnya. Jadi, jika besarkan dan tambah pekerja Jakim, takkan lah kerajaan nak berkira. Come on la.. untuk agama ni! Bukan untuk dapatkan vote lebih atau untuk meraih publisiti gila cadbury. Takkan semua perkara hanya memikirkan untuk negara sahaja. Yang utama adalah AGAMA. 

Nanti dah mati esok.. macam mana nak jawab depan Allah Taala yang kita sebagai orang Muslim ni acuh tak acuh je dalam menegakkan Islam. Bukan suruh berperang pun. Hanya perlu pantau, batalkan, sahkan dan semak betul2. Haih!! Takkan lah itu pun nak kena ajar. Kan jadi menteri. Mestilah bijak2 belaka. Ke ramai yang kurang bijak. Kalau kurang bijak, kita tukar la kepada menteri yang bijak. Bukan susah pun..

Ini bukan masalah perkauman. Melayu, Cina dan India. Bukan ye.. Tetapi adalah agama Islam. Ramai orang Cina dan India beragama Islam. Cuba tanya diaorang..makan ke babi? Jangan nak kaitkan komen saya ni dengan isu perkauman. Please. Baca sebagai seorang yang beragama Islam. Untuk yang bukan Islam.. maaf. Artikel ni hanya luahan hati saya sebagai seorang Islam.. Jika tak suka, itu hak anda.

Bukalah mata dan minda. Kita boikot semua produk tak halal ni. Kena jaga pemakanan anak2. Hati hitam.. benak dll kerana makan makanan haram. Itu baru coklat. Yang makanan lain tu entah halal entah tidak. 

Contohnya anak nak jelly.

" Mommy.. nak jelly.."

" Tak boleh sayang.. ada lemak babi.. Nanti mommy buat sendiri jelly kat rumah ye.."

Jadi, kita pun beli sepeket jelly untuk dimasak di rumah. Tahukah kita.. akan bahan sebenar di dalam jelly berpeket tadi? Kita pastikah tiada bahan terlarang di dalamnya dan ia adalah halal? Bukankah situasi halal haram ini menjadikan kita sebagai pengguna Muslim sukar membuat pilihan untuk produk makanan? Mana taknya..silap2 pilih..ada babi.. Sedangkan elok je tanda Halal Jakim terpampang.

Dengan siapa kita harus percaya sekarang ni? Dengan pengilang? Dengan Jakim? Cuba jawab ikhlas. Fikir mendalam.. sebelum menjawab.

Selain pantauan yang ketat dan telus, saya seru agar jutawan hebat di Malaysia ni bangunkan satu Islamic Production. Tak kira lah samada nak kumpulkan semua pengeluar Islam besar dan kecil ataupun membangunkan sendiri industri Halalan Toyyiban ni. Perlu ada sokongan golongan berduit untuk para usahawan kecil membesarkan perniagaan mereka. Kerana mereka adalah Muslim dan menghasilkan produk yang Halal.

Jika fikir nak kenyangkan perut sendiri je..'duit aku..aku punya suka..'..'ko nak, ko cari sendiri.." atau " i tak minat nak invest dalam syarikat u".. sampai bila ekonomi kita akan meningkat? Sudah lah hiburan berlambak, makanan pulak tercemar. Berkorban lah sikit ke jalan Allah. Berjuanglah melalui bantuan kewangan kepada pengusaha kecil.

Anak kita minat benar keropok, maka hasilkanlah keropok buatan Muslim yang sama taraf dengan keropok penuh MSG dipasaran. (tak payah la letak MSG..letak je rempah ratus buatan Muslim). Kita sendiri minat coklat, maka hasilkanlah coklat buatan Muslim untuk keperluan orang Islam. Janganlah pula harga melambung tinggi. Macam mana nak bersaing secara sihat. Kerajaan kena mengawal harga pembekal dan runcit.

Pusing2 balik.. baik pembekal, pengeluar, pembeli dan circle ni semuanya melibatkan kerajaan. Jika kerajaan mengawal ketat pembekal dan pengeluar.. jika kerajaan memantau betul2.. jika kerajaan menghadkan lesen.. jika kerajaan membesarkan skop Jakim dll.. maka, semuanya berpatah balik tanggungjawab oleh kerajaan yang dipilih. Kita yang pilih kan??? Ke kita pilih lain, lain yang naik? Hehehehe.. Bab tu malas nak ulas. Ramai yang mengamuk nanti. 
So.. takkan nak salahkan pengilang 100%. Takkan nak salahkan pembeli 100%.

Itulah pandangan jujur saya sebagai orang Islam. InsyaAllah, jika saya seorang jutawan..saya akan kumpulkan pengusaha Muslim untuk kita bina hub kita sendiri. Supaya mudah orang Muslim mendapat makanan halal. Ia bukan hanya dari segi keuntungan semata2.. tetapi berjihad ke jalan Allah.

Wallahualam.

:: Emo sikit..

25 May 2014

Kasih Sayang

Assalamualaikum...
Petang2 macam ni sedap sangat kalau makan cendol kan. Walaaaaaa... Bila pulak suamiku sayang..suamiku sorang nak balik ni.

Sebelum saya keluar rumah menikmati cendol atau ABC mabeles.. Jom saya kongsi gambar cantik2.. Ehhh.. ! :) Gambar yang banyak kisah.. Biarlah gambar bercerita gituuu..



Sebab tudung saya singkat, saya terpaksa letak caption macam tu. Tapi memang ramai yang sangka kami kembar. Nampak sama, bila berjumpa serentak..baru ada beza. Saya dan Rinie.



Dari kiri .. Rabiatul Adawiyah, Jannatul Firdausi, Siti Hajar dan Halimatun Saa'diah. Penyejuk mata mak ayah. Bukan senang mak ayah nak didik anak perempuan sekarang ni. Nak lepaskan anak perempuan bernikah, perlu cari menantu yang soleh. Fuh! Para ibu bapa yang ada anak lelaki, didiklah anak kalian dengan agama yang mantap dan hebat.


Beg dah siap untuk trip jelajah nanti. - ini gambar trip yang lepas. Program sudah diaturkan.. Kerjaaa.. Sambil kerja sambil jalan2. Bercuti selama 2 minggu sambil berkerja. Dan akan hadir ke majlis nikah kembar nanti..


Mujur bukan coklat Cadbury.. Haihhh.. Kena semakin hati2 nak bagi anak makan sekarang ni. Banyak benar unsur haram dalam makanan. Nak masak sendiri di rumah pun kena beli bahan. Dah bahan tu pulak nanti tak pasti haram ke halal. Nak salahkan siapa??


Jengah beranda, waaaa..ada sepasang burung dating. Adelia bukan main teruja.Menjerit2. Tak lari pulak haiwan berdating ni. Patut la banyak tahi burung...rupa2nya pot maksiat kalian ye.. Ehhh.. Hehehe.. Burung tak tertakluk pada halal haram.. Bebas. Sebab tu kalau manusia taknak tertakluk pada halal haram..selayaknya taraf diri tu sama dengan......?? Malas nak sambung.


Pagi2 dah keluar meronda. Ronda dilautan luas.. Memang seronok tapi seriau untuk orang yang tak pandai berenang macam saya ni.. Nampak ombak tinggi, sudah kecut perut. Bot melambung dipukul ombak.. aduhhh.. kecut perut. Hasilnyaaa... duduk diam2 atas batu. Tengok orang snokerling. 

Gambar ketika usia 1 tahun di majlis makan2 hari lahir. Semoga Adelia menjadi anak solehah dan dipanjangkan usia penuh barakah. Inilah permata syurga kami...


Tempat paling disukai.. Toys department. Main lah sepuasnya..tapi taknak bawak balik. Selalunya mesti terbeli juga satu.. Buat hepi kan hati anak. Hehehe.. Mata sepet jadi bulat kalau nampak mainan. 

27hb Mei, genap perkahwinan kami 3 tahun. Wah! Rasa macam baru je kawin.. 3 tahun kahwin... sudah 3 orang anak kami berdua. Cuma kembar saya itu sudah ditakdirkan gugur.. Tiada rezeki untuk membesarkan mereka di dunia. Biarlah mereka menunggu kami di syurga. InsyaAllah. InsyaAllah, rumahtangga yang dibina mendapat rahmat dari Allah Taala. Amin Ya Rabb.


Jom siap.. Nak keluar makan cendol.. Kat mana yang sedap ye??










Sensitif dan Marah

Assalamualaikum.

Hari ni hari berkerja di Terengganu. Hujung bulan nak balik Selangor ..tempat jatuh bangunnya kehidupan ku. Ewah! Meskipun bukan anak jati Selangor, tetapi kerana tinggal di sana lebih separuh usia, maka..kasih dan sayang tetap tertumpah padanya.


Membaca beberapa mesej di HP membuatkan saya berfikir.. manusia sering terlupa untuk menjaga hati oranglain. Adakah bila kita bersikap budiman, kita kerugiaan? Saya sendiri seorang yang sensitif dan tidak suka berkasar. Jadi, apabila menerima mesej kasar atau komen kasar, hati cepat tersentuh. Kadangkala bukan pada saya kata-kata tajam itu,...namun hati kecil saya dapat rasakan kepedihan yang dirasai oleh oranglain.

Belajar untuk menjaga hati oranglain adalah perbuatan yang baik. Kita boleh marah jika ia perkara yang sepatutnya dimarah. Contohnya gambar jahiliah kita ketika bermini skirt diupload di dalam Facebook.. atau kisah silam kita sebagai perempuan perampas diperkata orang. Marah la! Boleh ada perasaan marah kerana kita manusia biasa. Tetapi nak marah yang macam mana?


1. Luahkan pada pasangan akan kemarahan kita. (Jangan la marah dia..cuma luahkan kenapa kita marah).
2. Luahkan pada sahabat baik.. 
3. Tulis nasihat untuk peringatan diri sendiri.. bahawa buka aib orang tu berdosa.
4. Mesej atau telefon orang yang menyebabkan kita marah, dan bagitahu dia bahawa kita tak selesa dengan apa yang diperkatakan oleh dia.
5. Buat tak layan dan cari kegembiraan lain.
6. Yang ni paling afdal.. bagitahu Allah. Report pada Allah. Cerita habis2.. A to Z pada Allah. Minta pada Allah apa yang sepatutnya diminta. 

Saya marah!!

Sekarang, saya rasa nak marah sangat dengan Cadbury! Dulu..saya rajin membeli berkotak2 di kilang mereka jika ada sale. Gila sedap!..Rupanya ada babi. Imagine!!! Babi tu.. Siput babi keee..tahan lagi.

Ya Allah.. Kenapa jadi macam ni? Okay.. Lesen pengeluaran dibatalkan. Batal la.. tp kenapa hanya satu produk sedangkan ia dikilang di tempat yang sama. Syubhah tuuuu. Mungkin menggunakan bekas yang sama dll. Tolong lah.. Saya memang nak marah. Kerana saya orang Islam.

Doa orang teraniaya dimakbulkan Allah. Jom kita berdoa agar satu hari nanti Islam semakin kuat di negara kita dan segala perkara yang haram dan mungkar dijauhkan dari kita. - Bukan bersikap rasis..tetapi hanya kerana sayangkan agama! Agama beb... mana boleh buat main2. 


Okay.. sampai sini dahulu.. Belajar kawal mulut dan kawal marah..
Personaliti budiman terserlah jika bijak mengawal percakapan.




23 May 2014

Kertas Kerja Yang Mantap

Assalamualaikum..

Oh ya.. Ingatkan nak lelap tadi. Tapi ada entry yang perlu ditaip.

Ada tak yang berminat nak dapatkan kertas kerja yang baik untuk diajukan kepada bank, badan kerajaan dan sebagainya?

Jika ada, hubungi kami di Akademi Kecantikan Azalea - FB Page.

Akademi Kecantikan Azalea menyediakan :

1. Belajar menghasilkan produk kecantikan
2. Membekalkan bahan mentah untuk produk kosmetik / kecantikan
3. Mengeluarkan produk untuk dijenamakan semula
4. Mengadakan seminar tentang usahawan kecantikan
5. Menyediakan kertas kerja untuk produk kecantikan dan sebagainya.


Okay... Jangan lupa LIKE Page Akademi Kecantikan Azalea ye.. Ohh.. Sebelum terlupa, kertas kerja yang dihasilkan adalah mengikut permintaan pelanggan. Harga juga berbeza. Dari serendah RM500 hinggalah RM3,000. Hubungi kami untuk info lanjut.

Kami di AKA :

Feirouz - Pengasas / Pengurusan / Pengajar
Asyikin - Penaung / Pengajar
Wan Muhd Ali - Pengajar / Pentadbiran / Webmaster
Wan Ahmad Yusoff - Tender / Dokumentasi / Pogram
Akmar - Stok / Pentadbiran
Alya - Service / Pentadbiran
Annie - Spa / Konsultan
Aida - Spa / Konsultan
Iyman - Pentadbiran

Hotline : 019 3092791 (SMS / Whatsapp)
Website : www.akademiazalea.com
Page FB : Akademi Kecantikan Azalea
Group FB : Akademi Kecantikan Azalea

Sempatkah Kita Bertaubat

Assalamualaikum..

Entah kenapa sehari dua ini..rasa tak sedap badan. Nak kerja pun agak lesu. Fikiran banyak memikirkan tentang akhirat. Terasa diri ini banyak benar dosanya. Moga Allah ampunkan segala dosa yang disedari ataupun tidak.

Di usia sekarang, terasa benar makin dekat dengan perjalanan kembali. Membaca tulisan Tuan Shamsuddin Kadir, ibarat kepala ini terhantuk batu besar..

Saya kongsikan di sini tulisannya di Fb beliau..

Bismillah. SAW | Apabila duduk dengan orang yang alim, yang sangat menjaga akhlak, dan hak orang lain, rasa tidak mahu lagi tahu hal dunia. Nikmatnya mendampingi orang yang warak, bagusnya beliau dalam hal kehidupan beragama dan berakhlak. Rasa seperti dunia ini tidak bererti langsung untuk mengejarnya.

Perasaan berkobar untuk mempercepatkan menyelesaikan isu peribadi yang berkaitan hal dunia, dan selepas itu mahu mengejar kehidupan yang nikmat apabila menjaga hati dan lebih kepada memikirkan Tuhan.

Opss saya sudah terpengaruh, benar. Terpengaruh untuk lebih cepat meninggalkan kesibukan dunia dengan digantikan kesibukan memikirkan dan mencintai Tuhan.

Dunia hanya diambil sekadar yang perlu. Entah mengapa hati ini mahu sangat meraih cinta Tuhan.

Astaghfirullah. Allahu Akbar, Wallahu A'lam.

Shamsuddin Kadir



Setiap kali membaca tulisan beliau, hati saya berdegup kencang.. Berada di dalam kerisauan andainya tidak sempat menyelesaikan urusan dunia.. Namun saya yakin, Allah ada untuk membantu kita dan Maha Mengetahui segalanya. Moga diberi kesempatan untuk bernafas lebih lama.

Apabila melihat rakan sekeliling yang kelihatan penuh gaya, hebat, glamourios.. terpercik rasa di hati.. ' Oh.. kenapa dia begituu..Adakah dia tak takut seperti aku.. yang kematian bila2 masa sahaja tiba tanpa isyarat?".. Hati risau. Cuba untuk menepis sikap dan pandangan negatif tetapi nyata gagal. Ya Allah. Sebenarnya ia lebih kepada perasaan.. 'kenapa aku takut akan hari2 hidupku.. malah lebih takut akan hari2 ku di alam sana.. sedangkan ada dikalangan rakan2 ku tetap ceria dan tidak gusar dengan diri mereka'. Ermmm..siapa kita nak menghukum oranglain. Betul tak?


Tetapi.. diri dipanjat rasa kerisauan dan khuatir.. kerana tidak mahu memberi nasihat dan mengajak rakan2 kearah kebaikan. Oh.. ' sendiri nak ajak orang buat baik..macam lah bagus sangat'. Datang pula bisikan ini.. :(

Kecewa sungguh dengan diri sendiri kerana di dalam Islam, siapa lagi nak menyebarkan dakwah kalau diri sendiri pun tiada keberanian untuk bersuara. Cuma beranikan diri.. tegur dengan baik.. hantarkan mesej kepada rakan2 yang nak diajak bersama2 berubah.

" Kawanku Betty La Soy.. dah lama kita tak berjumpa. Apa khabar ye awak sekarang..? Masih bergaya macam dulu atau sekarang lebih cantik dari dulu..? Rinduuu.. " 

Kemudian, tulisan mati di situ. Hasrat hati untuk mengajak rakan tadi ke arah kebaikan jadi buntu. Ermmm.. mula berfikir..

Rasanya lebih baik gunakan cara lain. Simbolik. Maka, diri mencari2 madah hebat dengan gambar hebat untuk diberikan kepada rakan di FB - mesej inbox.

Haa..dah jumpa.

"

Mula mesej rakan tadi dengan harapan.. terbukalah hatinya untuk berubah. Terasa diri sudah melakukan kebaikan.. 1. Mengajak rakan tadi berubah. 2. Dapat menjaga hati rakan tadi dengan teguran yang berhemah. 3. Dapat mendidik diri sendiri juga.

Kemudian, dapat balasan dari rakan.. " Hey babe.. U know me camne kan. Btw..TQ la coz remind me mende ni. But im not ready yet..'

Kecewa mula menjelma. Rasa benar ia satu perkara sia2. Malah rakan tadi menjauhkan diri. Makin sedih hati ini..

Sebenarnya..

Apabila kita berjaya mendidik hati agar berbaik sangka.. ia sangat hebat. Apabila kita tahu yang mana hak, yang mana batil, yang mana halal, yang mana haram.. ia juga sangat hebat. Bila kita yakin dan berniat baik untuk mengajak oranglain ke arah kebaikan, kita juga adalah manusia hebat. Cuma, jika gagal, ia bukan salah kita. Bukan juga kerana kita tiada usaha.. tetapi Allah belum izinkan ianya berlaku.

Tulislah yang baik2 setiap hari di dalam FB kita. Biar status baik2 kita itu dapat menjadi sebuah peringatan untuk oranglain. InsyaAllah.

Selebihnya, lalui hidup kita ini sebagai seorang Muslim yang baik. Lakukan yang termampu dek diri. 

Setiap kali rasa gusar menimpa diri ini, hati makin dekat dengan Yang Esa. Mengharap benar agar diberi kesempatan untuk menikmati hari tua dengan anak dan cucu.. dan menyelesaikan urusan duniawi yang tertangguh.

Selamat Malam.. Eh.. dah pagi. Bebelan hari ni berhenti di sini dulu.. Assalamualaikum.

22 May 2014

Apakah Kojic Acid?

Assalamualaikum... 
Kali ni nak tulis topik bahan mentah untuk kosmetik. Ewahhh! Ini semua adalah hasil carian google dan juga perkongsian dari rakan kongsi di Akademi Kecantikan Azalea - Puan Asyikin kita yg comel tu...

Jom baca.. (ada terma saintifik.. tak faham boleh cari di google ..)





Apakah kojic acid dan kegunaannya?


Kojic acid atau asam kojat memiliki nama kimia 5-hydroxy-2-hydroxymethyl-4-pyrone. Wow!! Susah benar nak menyebutnya. Okay.. Tak perlu hafal, Cuma perlu faham okay.. 

Asam kojic banyak digunakan sebagai bahan pemutih pada produk-produk kosmetik dengan konsentrasi penggunaan maksimum 1%. Ingat..!! 1% sahaja. Awalnya ditemukan di Jepun pada tahun 1990-an semasa proses fermentasi beras, contohnya semasa pembuatan sake. Asam ini memiliki banyak kegunaan. Tidak hanya sebagai bahan dalam produk kecantikan, tetapi juga digunakan dalam masakan di Jepun. Ermmm.. jangan pandai2 kita nak campur kojic acid ni dalam kerabu mangga ke.. daging masak hitam ke.. Bahaya tu. Kita tak tahu tahap kegunaannya .. dll.


Bagaimana ia bertindak sebagai agen pemutih kulit?

Asam kojic menghindarkan melanosis dengan cara mengganggu pengambilan oksigen yang diperlukan untuk proses “pencoklatan’ (browning) secara enzimatik. Metode spektrofotometri dan kromatografi menunjukkan bahwa asam kojic mampu mengurangi o-kuinon menjadi diphenols untuk mencegah terbentuknya hasil akhir aitu pigmen melanin. Sebab itulah ia banyak digunakan sebagai agen pencerah kulit dalam bahan kosmetik dan dermatologis lainnya. Ini bahaya saintifik ni.. Pening tak nak faham? Okay..macam ni. Penerangan mudahnya, Asam kojic ni mampu menghindarkan kulit menjadi gelap, berpigmentasi.


Apakah ia selamat digunakan?

Sebagai agen pemutih kulit, asam kojic tidak bersifat karsinogenik. Ouchhh.. Karsinogenik ni apa ya? Kasino tuuu.. biasa lah kita dengar. Ermmm.. Kasrinogenik ni adalah.. 

Dalam bidang patologi, karsinogen ialah agen-agen yang boleh mencetuskan pertumbuhan barah (kanser) dalam tisu hidup. Ini disebabkan oleh gangguan dan ketidakstabilan pertumbuhan sel yang tidak terkawal. Antara contoh-contoh karsinogen yang ketara ialah abestos dan asap rokok. Agen-agen radioaktif juga boleh diklasifikasi sebagai karsinogen seperti gelombang gama atau partikal alpha yang dikeluarkan.

Namun demikian beberapa orang yang kulitnya sensitif dilaporkan mengalami semacam dermatitis - sejenis alergi kulit yang bermula dengan gatal kemerahan atau iritasi. Untuk itu, kadang dalam krim yang mengandung asam kojic, dapat juga ditambahkan bahan lain sebagai anti alergi iaitu kortikosteroid topikal. Asam kojic ini menjadi semakin popular dan meningkat penggunaannya kerana memilik tahap keselamatan yang lebih baik berbanding hidroquinon. Bagi mereka yang sensitif terhadap asam kojic tentu perlu mempertimbangkan penggunaannya. Jangan sebab nak putih atau kulit cerah, kita sesukahati nak campurkan bahan ini dalam produk kecantikan.


Bagaimana penggunaannya?

Produk asam kojic selalunya digunakan untuk penggunaan topical (kulit), dalam bentuk lotion, krim, atau serum. Dos yang disyorkan adalah kecil, dengan maksimum skala 1% sahaja. Namun untuk mengurangi kemungkinan efek samping, produk kosmetik pencerah kulit perlu menggunakan konsentrasi ini sekitar 0.2%. Selain krim, kojic acid juga dimasukkan ke dalam sabun.

Jadi, hati2 lah nak guna kojic ni.. Bukan boleh sesuka hati nak masukkan ke dalam produk sekiranya kita tak boleh anggarkan dengan baik kuantiti bancuhan. Dan sebagai pengguna, kita juga kena hati2 dengan produk agen pemutih ni. Bimbang % yang digunakan melebihi dari sepatutnya dan menyebabkan kanser kulit.. 

Buat Sabun Homemade - Di Rumah

Assalamualaikum.

Sudah beberapa hari tak menjengah blog ini. Sibuk dengan menyiapkan tempahan sabun pelanggan. Nak tengok kecomelan Fancy Soap? Mari sini..kita kongsi gambar..

Fancy Soap ini milik Myizz Beauty ye. Kalau berminat boleh jengah FB ownernya Maiza Zainal. Opsss.. Siapa kenal Maiza? Mungkin ada juga yang mengenali beliau. Fancy Soap ini boleh melembutkan kulit, mengurangkan kesan minyak di wajah dan juga menghaluskan kulit. Harga? Ohhh.. Kena tanya tuan punya sabun ..Puan Maiza. 


Ermm.. Jom tengok sabun comel beliau..





Comel tak? Tentu secomel Cik Puan Maiza, owner Myizz Beauty.

Selepas belajar membuat sabun di rumah, ilmu ini boleh dipraktikkan untuk menghasilkan sabun yang comel, berkualiti dan mampu dijual kepada pelanggan. Bahan pembuatan tidak mahal berbanding dengan menghasilkan produk kecantikan yang lain. Sekejap lagi saya kongsikan antara bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sabun ye.

Okay.. Seperkara lagi.. Setiap ekstrak yang ingin dicampurkan mestilah perlukan sukatan dan anggaran yang betul. Boleh datang belajar dengan Akademi Kecantikan Laara untuk hasilkan produk sendiri di rumah.

Kami membekalkan glycerin, olive oil, alcohol untuk sabun


Bekas sabun - Acuan yang berbagai saiz dan bentuk


Yang besar sekali tu boleh muat 100gram sabun ye..


Ini loofah.. bukan 'Lofa' ye.. :D


Soap base. Haaa.. inilah master mind nya.. Berkualiti dan terbaik. Nak order berapa kg, mesej saya.

Itulah antara bahan2 yang perlu untuk membuat sabun. Selain itu kami membekalkan banyak lagi bahan mentah untuk produk kecantikan seperti glycerin liquid, gluta, vitamin c, ibu putih, pewarna sabun, ekstrak kayu manis, cengkih dan sebagainya.

Sertai kami di Akademi Kecantikan Laara untuk belajar buat sabun dan lain2.

Page FB : Laara
Page FB : Kilang Produk Kecantikan Kuala Terengganu

15 May 2014

15 Mei Untuk Saya

Assalamualaikum..


Alhamdulillah. Hari ni hari kelahiran saya. 15 Mei.. Tahun..? Ohhh.. Tahun demi tahun dah. Hehehe. Saya sudah memasuki fasa baru dalam hidup.. 

Syukur sangat Allah beri usia yang panjang untuk beribadah padaNya.. menyelesaikan tanggungjawab dan hutang piutang.. Menjaga kedua orangtua dan cahayamata.. Menemani suami tersayang dan memberi kesihatan yang baik. Semoga diberi usia panjang dengan kesihatan yang baik dan penuh barakah..InsyaAllah. Amin.

Ucapan suami.. sangat menyentuh hati.. "Selamat Hari Lahir sayang.. Isteri abang sangat cantik di mata abang..sejak dulu hingga kini.. I luv U sampai bila2.." Waaaaaaaa.. Kembang hati ni bagai matahari bersinar. Eceh..! - itupun nak cerita ke?? Ohhh..

Ye la.. Nak kongsi rasa gembira.... Seseorang yang menghargai saya sebagai isterinya.. Allah memberi anugerah yang terindah di dalam hidup saya. Amin.. Mudah2an cinta kami hingga ke Jannah.. InsyaAllah.. ~ Nak cerita tentang cinta sayang siapa lagi..kalau bukan dari suami. Hehehe.. Takkan nak cerita kasih sayang suami orang pulak kan.. Mau berterabur rumahtangga orang.. Nauzubillah himinzalik. Dijauhkan Allah. 


Sempena hari lahir saya ini.. - selalunya kami akan keluar makan2 berdua.. Sembang berdua lama2.. dan dating tengok wayang cerita lawan2.. ohhhh.. di KT belum ada cinema okay.. :D

Jadi.. saya nak kongsi gambar ketika kecil..remaja dan mula berkerja..













InsyaAllah, cinta dan kasih kami hingga ke syurga. Amin. Amin..





14 May 2014

Kursus Buat Produk Kecantikan


Assalamualaikum.

Hai semua. Ramai benar yang mesej saya bertanyakan produk2 yang boleh belajar di Akademi Kecantikan Laara. Okay.. Saya senaraikan di sini produk yang kami ajar di dalam Kursus Buat Produk Kecantikan dan juga modul yang kami ada.

Nak belajar buat produk kecantikan ni mestilah secara berperingkat. Betul tak? Jadi, akademi memang sediakan berbagai modul untuk itu... termasuk cara buat sabun. Waaa.. cara buat sabun lah yang paling mendapat sambutan. 

Akademi Kecantikan Laara menyediakan Modul 1 hingga 5 untuk pelajar. Di mana ia diadakan mengikut pilihan pelajar ataupun akademi sendiri yang menentukan modul untuk pelajar. 

Modul yang Akademi Kecantikan Laara sediakan akan diberikan di bawah ini. Bengkel atau kursus belajar buat produk kecantikan ini melibatkan peserta / pelajar dari 15 orang dan lebih untuk setiap bengkel. - Belajar sampai pandai..konsepnya. 

Apa yang istimewanya..semua pelajar akan diserap masuk ke Group Khas - dah macam bunyi..gerak gerak gerak khas. Hehehe. Okay. Group ini adalah proses sambung belajar khas untuk semua peserta akademi. Tiada yuran dikenakan. Semuanya percuma.


Okay.. Selain itu, di dalam bengkel /kursus Akademi Kecantikan Laara adakan, lengkap dengan belajar teknik pembungkusan, tips penjenamaan dan teknik jualan / pemasaran. Sangat2 bermanfaat untuk peserta mengorak langkah menghasilkan produk sendiri atau menambah produk yang sedia ada. 






Modul 1 :

Sabun / Scrub / Loofah / 1 produk bonus

Modul 2 :
Shower bath / Bodt Lotion / Body Scrub - melt / 1 produk bonus

Modul 3 :
Foaming cleanser / Cleansing milk / Facial Scrub / 1 produk bonus

Modul 4 :
Make up Remover / Toner / Lips Balm / Moisturizer / 1 produk bonus

Modul 5 : 
Syampoo / Conditioner / Hair Tonic / Hair Mask / 1 produk bonus


Group Coaching juga diberikan kepada pelajar yang ingin belajar di dalam kumpulan kecil. Jumlah pelajar 4 hingga 10 orang untuk setiap kali bengkel. Senarai produk juga adalah seperti di atas.. di mana peserta boleh pilih dan menggabungkan produk walaupun berbeza modul. - keutamaan diberikan kepada Modul 1 dan Modul 2.

Bagi Personal Coaching, Akademi menyediakan kelas khas. Peserta yang diambil hanya satu atau dua orang untuk setiap kursus. Bayaran yang dikenakan juga berbeza. 

Untuk mendapat diskaun, boleh sertai Modul 1 terlebih dahulu kerana selepas bergelar pelajar di Akademi Kecantikan Laara.. maka, untuk modul seterusnya..layak mendapat potongan harga. :)
Bagi yang ingin mendapat produk percuma, cabutan bertuah untuk hadir ke kelas dan sebagainya, boleh Daftar sebagai Ahli di AKADEMI KECANTIKAN LAARA. www.laarabeauty.com

Okay.. Faham tak setakat ni penerangan saya di atas?




Sambung...

Akademi Kecantikan Laara juga membuat pakej belajar facial dan spa untuk Modul 1 dan Modul 2. Ia melibatkan rawatan muka, badan, kaki, tangan dan juga penggunaan mesin rawatan. 

Kesemua modul ini adalah di susun oleh pihak Akademi Kecantikan Laara. Kami berhak menukar produk di dalam modul jika terdapat sebarang kesulitan. **Pertukaran modul tidak melibatkan program yang telah dibayar. :) Jangan risau.

Jika ada pertanyaan lanjut, boleh sms /whatsapp ke : 014 511 2535 / 019 3092791 (talian hotline Akademi Kecantikan Laara)





Website      : www.laarabeauty.com
Page FB     : LAARA
FB Founder : Feirouz Azalia
Hotline       :  014 511 2535 / 019 3092791 (SMS / Whatsapp)
Ibu Pejabat : CWI Laara Plt , Paya Keladi Kuala Terengganu
Kilang         : Kawasan Perindustrian Chendering, Kuala Terengganu
Cawangan   : Subang 2, Shah Alam
Admin AKL  : Cik Husna, Cik Siti dan Cik Wani


Sebarang pertanyaan, boleh ajukan ke FB atau mesej ke hotline kami. T. kasih.


Hari Ibu

Assalamualaikum. 

Apa khabar pembaca semua? Hari ni saya lihat di sebelah kanan blog, total view mencecah 37k ++ views. Ermmm.. Saya ucapkan terima kasih kepada yang sudi singgah atau tersinggah. :) Ambil intipati yang baik, abaikan yang mana tidak membawa manfaat.

Berkenaan Hari Ibu, saya sendiri tidak tahu bila sebenarnya hari ibu..sehingga lah seorang rakan FB memberitahu.. 11 Mei. Katanya. Ouch! Tq dear. Saya hanya ingat 13hb Mei.. hari lahir my sweet girl Iyman. Dan 17 Mei.. my little darling Insyirah. Dannnn.. 15 Mei pula adalah hari saya dilahirkan mengikut kalendar omputih. Kata mak, saya dilahirkan pada hari Rabu, pukul 2 petang.

Mak di kampung saudara..



AEON Manjung.. bawa mak jalan2..


Pada saya, hari2 adalah hari ibu. Alhamdulillah. Emak saya masih sihat. Dan emak adalah seorang wanita yang sangat tabah. Oh ya.. Jarak usia emak dan ayah sangat jauh. Emak dan ayah adalah sepupu.. Emak saya, Fadilah Hanim.. adalah anak Rofiah b Tahir. Manakala ayah saya, Muhammad adalah anak Saidin b Tahir. Haaa... Terlanjur sebut bab atok ni.. saya panjangkan lagi.. Tahir b Musa b Raja Ali. (Haji Musa adalah pengasas kepada Tebuk Haji Musa, Perak - Raja Ali adalah seorang putera raja dari Indonesa yang masuk Malaysia dan menetap di Johor.. ehhh.. saya orang Indon ke.. errrrr.. ) - dah masuk bab sejarah la pula.. Hehehe.


Ok. Itu susur galur emak kesayangan saya. Emak saya ni suka mengait. Sangat2 suka.. Banyak mengambil tempahan. Malah kebanyakkan produk emak, sangat dipuji ramai kerana kemas dan kreatif. Selain itu, emak juga suka buat kek. Di rumah, kami jenuh makan kek. Terutama kek coklat. Cuma kek emak tak de ising sebab mak kurang suka manis. Mak paling suka membaca. Buku mak penuh almari besar dan berkotak2. Kebanyakkannya adalah buku keagamaan. Mak habiskan masa dengan mengaji Quran dan melayan karenah cucu setiap hari. Sejak berpindah ke timur ni.. kadangkala saya bawa emak keluar membeli belah dan jalan2 sekitar bandar. Sambil makan2, kami habiskan masa berbual2 mengadap Laut China Selatan. Woooo.. mak sangat suka laut. Kata mak.. 'pandang laut.. lega sangat'..


Tempahan beg... mak kaitkan - Makteh Crochet.

Kepantangan mak, kalau masakan berlauk dimasukkan gula. Pernah saya dan mak bermasam muka gara2 hanya sesudu kecil gula. Wuiiyoooo.. talak belani woo.. Mak saya sangat tegas dan disiplin. Sewaktu muda, kalau saya buat salah.. memang menyerah diri sebelum emak datang mencubit. Adik pula..kalau buat salah dan nampak kelibat mak, akan lari menyorok.. Makaaa..orang yang menyorok akan kena double cubitan. Hahahah.. 1. sebab buat salah. 2. sebab lari dari kesalahan.

Mak kata.. kami manja. Adik cakap, saya manja. Saya kata adik yang manja. Mak dan ayah cakap.. 'dua2 manja dan mengada..'. Ohhh..


Emak saya seorang yang sensitif. Tak suka orang berkasar dan biadab. Kami adik beradik diajar agar menjaga percakapan dan sikap. Tapiii.. biasa la. Bila dah besar, bukan jadi seperti yang mak didik.. tapi mengikut fikiran sendiri. Sebab itu, kadangkala mak tegur sikap yang tidak baik.. Bagi mak kami tetap anak kecilnya. Nak merajuk dengan mak, mungkin.. Tapi itu dulu. Sekarang .. saya pun dah jadi emak orang, baru tahu macam mana emak rasa kalau anak2 taknak dengar kata. Ampuni kami mak..

Semenjak kecil, saya tinggal dengan nenek (sekolah rendah). Apabila meningkat menengah saya tinggal di asrama. Masa bersama emak sangat terhad. Sehinggalah diwaktu mula berkerja..saya kembali tinggal dengan emak sehingga sekarang. Meskipun berbeza rumah, tapi hanya beberapa langkah. Hehehehe.. Bukan kerana manja, tetapi kerana mak dan ayah meningkat usia..dan sebagai anak, saya bertanggungjawab untuk memantau keadaan mereka.


Saya dan emak ibarat kawan. Apa jua cerita semuanya kami kongsikan bersama. Malah menghabiskan masa bersama menonton Tv.. drama Pinoy.. Temptation of Wife. Heheheh. Pagi2 pula..sama2 mengadap Tanyalah Ustaz. Kemain kan anak beranak ni. 


Bagi saya, emak saya sangat tabah orangnya. Banyak ranjau dan duri dilalui demi membesarkan saya dan adik. Saya cuba menjadi anak terbaik, untuk menyenangkan hati mak.. menggembirakan mak.. dan belajar untuk memahami diri mak. Walaupun kadangkala membuatkan emak terguris hati.. saya cuba belajar dari kesilapan. 

Sementara emak masih ada.. sihat dan sentiasa bersama saya.. saya ingin katakan, " Kakak sayang mak hingga syurga. InsyaAllah, mak wanita hebat..seorang isteri hebat.. dan hamba Allah yang hebat. Tempat mak mudah2an di syurga Allah. Semoga mak diberi usia yang panjang, kesihatan yang baik dan semakin taat padaNya. I love U!" - pssttt.. sekejap lagi nak bagi mak baca. Hehehehe..


Jalan2 dengan mak dan keluarga.. TQ mak sponsor kami kesotongan kekeringan yang banyak. Heheheh.

Selamat Hari Ibu untuk semua Ibu...dengan ucapan..' Hari2 adalah hari Ibu. Tanpa Ibu..kita tiada di dunia ini".




13 May 2014

Kenapa Hina Janda / Ibu Tunggal ?

Assalamualaikum.

Pada asalnya saya nak menaip tentang aktiviti amal di rumah anak yatim pada June nanti, tiba-tiba ada seorang kenalan FB yang dah lama menyepi menghantar mesej di inbox. Mengambil masa untuk chat dengan akak ni sambil mulut mengunyah maruku..tangan membalas whatsapp.. Oh!! Macam la saya ada 6 tangan kan. Tak.... pepandai saya le nak ejas balas semua mesej sambil makan. Heheheh. Tup tup.. terima mesej panjang lebar dari seorang rakan.. Sibuk betul di pagi hari.

Kebetulan.. Kedua2 nya adalah ibu tunggal atau perkataan lain, janda.
Antara yang dibualkan..

1. Kenapa janda ni dipandang rendah?
2. Kenapa kami selalu jadi mangsa tipu?
3. Kenapa ramai suka mengambil kesempatan?
4. Kenapa jiwa kami tidak kuat?
5. Dll.

Banyak, kan.. Seperti biasa.. saya akan melayan 'tetamu' di inbox saya dengan baik. Ikhlas. InsyaAllah. Saya berikan mereka jawapan yang saya rasakan agak sinikal. tetapi ia adalah realistik. Ia adalah menurut pandangan saya. Pandangan kita mungkin berbeza..tetapi apa yang saya lontarkan adalah satu paradigma.. cetusan minda yang ulung. Errrmmm.... Sebenarnya saya nak bagitahu.. bahawa pendapat saya itu, tolonglah fikir betul2.. 


1. Biar dipandang rendah asalkan jangan meletakkan maruah diri kita rendah. Maksudnya, pandangan manusia lain usah kita pedulikan selagi kita tak letakkan maruah kita ke bawah. Jika kita dah jaga diri kita dengan baik..tidak tergedik2..tidak melaram bagai nak buat show..tidak kehulu kehilir dengan berfoya2.. tidak perasan cantik bagai dengan post di FB mulut juih2.. tidak bergaya seksi.. tidak bermulut celupar.. berbagai tidak lagi ... banyak nak taip.. jadi, nak risau kan apa. Kita tak buat perkara2 memalukan...Kita tak buat perangai perempuan murah..Jadi, kita tak perlu nak rasa susah hati jika dipandang rendah. Kerana..orang yang pandang rendah pada kita, belum tentu dia berada di tempat yang tinggi.. Belum tentu dia tidak melakukan kesilapan. Yang penting, kita sendiri. Sikap kita.. Usah jadi wanita bertaraf kasut.. Meskipun rupa kasut itu cantik, tetap tempatnya di kaki. 


2. Kerana ramai mengganggap menjadi J ( janda) itu lemah. Kenapa dikatakan lemah..? Kerana selalu bergantung pada oranglain. Ye la.. suami tiada. Mak ayah jauh. Nak bergantung dengan siapa lagi kan. Rakan2 terdekat lah yang patut dirujuk. Cuuumaaa..jika bertemu orang yang salah..itulah yang jadi masalah. Di dalam kebuntuan, perlukan pertolongan, ada yang ambil kesempatan. Perkara paling penting adalah - carilah rakan yang solat 5 waktu, menjaga aurat, akhlak baik dan keluarga baik2. Bukan tak boleh berkawan dengan rakan seksi, rakan dari keluarga kucar kacir... BOLEH! Jangan salah faham.. Tetapi, disebabkan keadaan diri kita pun perlukan panduan dan sokongan yang betul, maka pilihlah orang yang betul. Kadangkala kita dah sangka pilihan kita tu betul..rupa2nya tertipu juga. Ya Allah. Tak mengapa..jangan sedih. Kerana ia adalah ujian dari Allah. Kita dah usaha, tapi tetap terjebak.. maka, doa lah banyak2. Doa orang teraniaya ni Allah makbulkan.

3. Ramai yang suka mengambil kesempatan.. Betul! Bila kita berniaga, ramai yang tipu atau pergunakan kita. Bila kita kesusahan ramai yang datang membantu tetapi berniat serampang dua mata. Bila kita ada kewangan dan kerjaya yang baik, ramai mendekati..tetapi akhirnya memusnahkan kita. Perkara ni lumrah. Bukan hanya pada golongan J..tetapi juga berlaku pada wanita lain. Kerana itu, berbalik pada jawapan no 2.. pilihlah cara hidup yang betul, kawan yang betul.. Jika sudah berusaha, masih berlaku perkara yang tidak diingini..maka ia adalah dugaan dari Allah SWT. Bawa diri dengan cara yang betul dan berpakaian dengan betul. Bukan mengundang mata2 nakal untuk menatap kita. Kerana dari situlah terletaknya maruah kita, keselamatan kita dan sebagainya.

4. Jiwa tidak kuat? Kenapa? Ermmm... Perkara ini bermula dari dalaman. Kekuatan bermula dari dalam. Kerohanian. Jika kita hilang arah, hidup tanpa berpaksikan Allah, memang akan mudah lemah. Ya Allah. Lalui hidup ni dengan pandangan semuanya pinjaman. Pasangan pinjaman... harta pinjaman.. keluarga pinjaman dan semuanya pinjaman. Bercakap memang mudah. Saya tahu itu. Tetapi jika Allah turunkan ujian maha hebat pada kita.. kemana kita nak lari? ..nak bawa diri? Pergilah ke mana pun, dunia ini tetap milik Dia. Kembali pada dia. Renungkan sejenak..apa tujuan kita hidup. InsyaAllah..hati makin tenang..dan kekuatan datang dengan sendirinya.

Ini antara pesanan saya pada kedua rakan tadi. Bukan mahu tunjuk pandai..tetapi ia adalah pandangan jujur saya. Kita sendiri meletakkan diri dalam situasi yang bagaimana. Salah pilih rakan..salah pilih cara, memang akan menyusahkan kita. Jadi, pilihlah cara hidup yang betul. Kecantikan, kesenangan dan kepandaian tak mendatangkan apa2 makna jika kita sendiri tidak tahu menghargainya. Letakkan di martabat yang sepatutnya.. Jangan kerana berstatus J, kita jadi murah.. rendah.. gedik dan mudah. 


Meskipun tidak mendapat sokongan keluarga, tak mengapa.. ingatlah ..mereka hanya pinjaman. Kita tidak boleh paksa oranglain untuk membantu kita, menyokong kita atau bersetuju dengan kita. Apa yang perlu kita buat ialah dekatkan diri dengan Allah, dan lalui kehidupan ini dengan positif. 

Menjadi J bukan pengakhiran kehidupan. Selamat Berusaha Kawan2 ku.


~ Entry ini saya taip khusus untuk renungan kita bersama. Insyaallah, ambil manfaat darinya...abaikan jika ada yang silap pandangan. Wallahualam.


Dosa Mengaibkan Oranglain

Assalamualaikum.

Topik yang sangat besar skopnya. Dosa mengaibkan oranglain. Dosa mengumpat oranglain. Dosa memfitnah oranglain.

AIBKAN ORANG ----- >> Sedang bercerita baekkk punya tentang keburukan orang, secara automatiknya sedang mengumpat.
AIBKAN ORANG ----- >> Sedang bercerita penuh semangat tentang oranglain padahal entah benar entah tidak, secara automatiknya sedang memfitnah.

Ia berkait rapat. Semudah ABC untuk mengata perihal orang. Nak contoh.. Ok. Kita baca ni..


Di sebuah desa nan permai.. (intro biar ada seni..)

Sekumpulan sanak saudara sedang berkumpul bagi meraikan kenduri arwah. Rata-ratanya adalah wanita. - pakai tudung atau tidak...labuhnya tudung atau tidak.. cantik atau tua.. gemuk atau kurus.. boleh bayangkan sendiri ye. Okay..

Rancak kemain perbualan..

Mak Kembang : Mana si Rembulan. Tak balik ke dia kenduri macam ni..

Kesuma Ayu : Mana nak baliknye Mak Kembang oiii.. Sekarang ni kan dah jadi orang kaya..

Cempakasari : Ehh. Mana pulak kayanya. Aku dengar baru-baru ni kereta dia kena tarik.

Mak Kembang : Mana kau tahu? Kau nampak ke?

Cempakasari : Adaaa la orang bagitahu.. Takkan orang tu nak tipu. Member ofis dia.

CikSu Wangi : Laaa.. Hari tu elok je saya jumpa Rembulan kat Mydin. Katanya beli barang nak balik kampung. Kemain bergaya lagi.. Rupanya sengkek...

Kesuma Ayu : Wah! Kau kena tipu la tu. Kalau betul..mana dia nyerrr? Tak balik kan..kan..

Mak Kembang : Eh.. Dia memang suka tipu.. Duluuuuu.. dulu la.. dia pernah tipu Mak Kembang ko ni haaa..

Cempakasari : Dia tipu apa?? Cepat la citer..cepat la..

Mak Kembang : Dikatanya aku ni buat cerita tentang dia putus tunang tu la..Kan tunang dia tu penagih dadah. Padahal mana aku buat cerita.. Dia yang bercerita pada oranglain.

Cempakasari, Kesuma Ayu, CikSu Wangi : Apaaaaaaaaaaaa??!!! Penagih dadah????


Nampak?? Nampak..??

Sebenarnya ia adalah perbualan tentang Rembulan yang tak balik ke kenduri arwah. Tetapi akhirnya cerita tadi menyebabkan perbuatan mengumpat, memfitnah dan mengaibkan berlaku.

Soalannya di sini..

Kenapa ia berlaku.. ? - Cuba fikir sendiri. Saya taknak ulas.
Berdosa atau tidak? Oh!! Okay.. " Kita bukan Tuhan nak hukum orang berdosa atau tidak.. Baiklah..


Baca dan faham petikan di bawah ini..

"Jauhilah kamu daripada sangkaan kerana ia sedusta-dusta bisikan hati, janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, janganlah kamu mendengar-dengar cerita orang, jangan kamu berlumba-lumba untuk menunjukkan kekuatan di antara satu sama lain, jangan kamu dengki-mendengki, benci-membenci, bermusuh-musuhan dan jadilah kamu semua hamba Allah yang bersaudara."
(Hadis Riwayat Imam Malik, Bukhari, Muslim dan Abu Daud)


Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.
(Surah al-Hujurat, ayat 6)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Kita tidak menghukum orang itu ini salah, tetapi ia termaktub di dalam Quran dan Hadis bahawa sikap yang demikian adalah tidak disukai Allah..Tidak masuk syurga. Tak takut ke? Kita ni kadangkala mulut laju dari fikiran. Bercakap tanpa sempadan. Heheehee.. Nak pergi Bukit Kayu Hitam, terlajak sampai Danok. Boleh??? Salah, kan.. Kena ada passport. Kena melalui imigresen. Kena ada IC. Di dunia pun sudah ada undang2..apatah lagi hukum Allah.. Dunia milik Allah. Helloo.. kita hanya menumpang. Penumpang yang bakal turun dari kenderaan bila sudah sampai destinasinya.

Tipu lah kalau dikatakan saya ni tak pernah kena kutuk, kena maki, kena fitnah, kena aniaya, kena khianat, kena tipu, kena aib, kena tohmah dan lain2. Semua tu dah dirasai. Menangis aje la yang boleh dibuat. Mengadu pada Allah. Solat banyak2. Mintak dengan Allah betul2. Biar Allah mengadilinya. Nak pergi serang balik..arghhhhh..tak kuasa. Sebab apa??? Takutt?? Tak takut... Cuma sebab saya bimbang mulut jadi berpuaka. Nak sebut baik2, tanya baik2.. alih2 kita pulak yang maki orang. Bukankah ia sangat sangatlah tidak baik..


Sabda Rasulullah SAW : Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, mka hendaklah ia berkata YANG BAIK ATAU DIAM.
Riwayat Bukhari dan Muslim


Jika kita ada rakan yang gemar bercerita perihal oranglain - tak kira la dia comel macam Irma Hasmi pun.. atau dia hebat macam Siti Nurhaliza sekalipun, cuba lah nasihat dia agar jangan mengaibkan oranglain. Berdosa..

Itu jika rakan kita.. tapiiiiii kalau kita sendiri suka mengata orang, fitnah orang, aibkan orang... macam mana pulak? Mula2 sekali adakah kita perasan sikap kita macam tu..? Tentu tidak kan... Kalau ada pun, kita tetap rasa kita betul dan benar. Oranglain yang salah. Okay..Mari kita ubah mentaliti kita.. Ubah sikap kita. Apa yang perlu kita buat ialah..

1. Bila mula nak cerita hal buruk orang.. terus bayangkan ulat sedang gigit kita dalam kubur yang gelap.
2. Bila nak buat cerita tentang oranglain.. - saja nak tokok tambah agar orang yang kita tak suka tu turut dibenci oranglain.. maka, terus bayangkan yang kubur kita nanti penuh ular besar dan kita bakal dibelit juga akan dipukul dengan kuat oleh malaikat sampai patah riuk.
3. Bila kita mula nak malukan orang.. dengan cerita bukan2 dan rekaan .. bayangkan nanti.. badan kita dihimpit tanah sampai patah tulang semua...dengan gelap dan busuk lagi kubur kita..Bayangkan.

Itu tipsnya.. Jika masih tak takut.. Wooooo!! (sila tepuk untuk diri sendiri).. AKU HEBAT.. Cuba sebut... AKU HEBAT. Hebat betul la kita sebab tak takut. Maka.. teruskan lah buat dosa. Biar nanti terseksa. :(

Nauzubillah.

Coretan kali ini adalah pesan memesan pada diri sendiri dan juga boleh dikongsikan kepada kawan2. Jom lah kita berubah. Sangat berdosa mengaibkan oranglain.

Wassalam.

12 May 2014

Belajar Buat Sabun Cantik - Sabun HOMEMADE

Assalamualaikum.

Penat betul seharian menguruskan hal pindah barang ni. Walaupun dari sini ke sana sahaja..dan dari sana ke sinun, tetapi tetap feloh2 membasahi baju. Sudahnya nak buat sabun tempahan tertangguh.



Petang dah tiba.. maka dikerahkan lah tenaga pekerja yang ada untuk menyiapkan tempahan. Bukan banyak pun, tetapi perlu disiapkan untuk dibalut cantik..

Ermmm.. Nak belajar buat sabun cantik tak? Akademi Kecantikan Laara ada ajar berbagai modul untuk produk kecantikan. Tenaga pengajar memang terlatih oleh chemist bertaraf international. Kalau nak beli material produk kecantikan, memang ada AKL bekalkan.. Mudah kan. Lepas belajar, beli pun dari tempat yang sama.

Belajar buat sabun cantik ni bukan susah sangat pon.. tetapi teknik dan skill kena betul. Jika untuk sabun khas kulit, perlu kenalpasti bahan dan juga sukatan. Yang itu kena belajar dengan kami dulu. Hehehe. Teori dan praktikal. Boleh la jengah Page LAARA di FB.

Jom tengok gambar sabun cantik... 


Oh ya! Di dalam bekas yang merah tu, scrub muka. Boleh guna untuk badan. Semuanya adalah produk homemade. :)





Dua keping gambar dulu.. lagi 3 tak dapat dimasukkan. Line internet sangat 'siput' malam ni.. Hehehe. :)

10 May 2014

Akademi Kecantikan Laara


Assalamualaikum. 

Waaa..Tajuk tentang Akademi Kecantikan Laara ni akan mengungkap tentang program dan apa yang kami sediakan kepada yang berminat untuk belajar tentang kecantikan.

Diasaskan oleh saya sendiri yang mana setelah hampir 9 tahun di dalam bidang kecantikan ini, maka.. saya beranikan diri ..( bukan bermakna penakut ye sebelum tu) untuk membuka sebuah Akademi yang bertujuan untuk melahirkan usahawan kecantikan bermula dari modal yang sangat rendah.

Di dalam Akademi Kecantikan Laara ini, pelajar akan diajar cara membuat sabun, cara membuat scrub, lips balm, syampoo, lotion dan sebagainya. Banyak modul yang kami sediakan untuk pelajar.

Bayaran yang dikenakan sangat berbaloi. Malah semua peserta yang mengikuti program kami berpuashati dengan info yang diberi. Selain mengajar membuat produk kecantikan, kami juga mengajar bagaimana mahu membungkus produk tadi dengan kos rendah, sesuai dan mengikut tema. Kami memberi ilmu tentang pemasaran produk untuk semua peserta. Sebelum ini, mungkin ada peserta yang pernah menjalankan jualan dan pemasaran di talian, tetapi sasaran jualan tidak mengena..maka di bengkel ini kami akan berikan tips2 yang diperlukan. Nak kelas pemasaran lebih lanjut.. punnnnn..kami sediakan. Caj yang sangat sangat sangat murah tetapi berbaloi.

Gambar : Komen dari peserta Akademi Kecantikan Laara






Tidak cukup dengan bengkel yang Akademi Kecantikan Laara buat, peserta kami ini akan terus menyambung belajar di dalam Group Rahsia di facebook. PERCUMA. Tiada had dan bayaran. Sangat menarik jika bergelar peserta AKL.

Gambar : Akademi Kecantikan AKL akan mengajar bagaimana nak hasilkan sabun super cantik ini. Jom belajar cara buat sabun dengan AKL! :)









Geram tak tengok? Nak belajar di internet banyak..tetapi nak hasilkan sabun yang berkualiti dan khas untuk kulit, lebih baik datang ke kelas. Teori dan praktikal .. ! Hasil dalam bengkel tu, boleh bawa balik.. :)


Gambar : Peserta bebas bertukar idea, belajar sampai puashati dan kalau ada lagi soalan..kita sambung belajar di Group Rahsia AKL. 








Berminat nak belajar dengan Akademi Kecantikan Laara untuk cara membuat sabun dan produk kecantikan lain? Boleh SMS / whatsapp di nombor Hotline ini :014 511 2535 /  019 3092791 atau buka Page Fb : LAARA.

Sekian .. Nanti jumpa di lain entry. Assalamualaikum. :)