Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

11 January 2014

Cara Membuat Sabun Di Rumah

Assalamualaikum.

Entry kali ni saya nak bercerita tentang sabun. Pernah baca, dengar atau guna sabun buatan tempatan tak? Sebenarnya kebanyakkan sabun buatan tempatan dibuat secara ‘homemade’. Ia belum dikomersialkan ataupun menggunakan teknologi canggih. Walaupun begitu, ada juga yang mengeluarkan sabun ini secara besar-besaran menggunakan mesin moden dan dihasilkan di dalam kilang yang besar…(modal juga besar). :D

Cantik tak sabun ni?


Saya nak sentuh tentang Sabun buatan sendiri di rumah. Haaa.. Meh kita baca sampai habis.

Sabun buatan sendiri? Ermm menarik tak? Ada sesiapa nak belajar buat sabun? Bukan sabun biasa- biasa tetapi sabun hebat yang dapat merawat wajah dan badan. Kalau nak buat sabun biasa pun boleh, Cuma alang-alang nak buat sabun, baik buat yang dapat merawat wajah atau badan secara semulajadi. Sabun menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti pegaga, kulit kayu manis, halia dan sebagainya selamat digunakan. Boleh dipanggil sabun herba atau sabun natural. Lagipun, buat sabun di rumah mampu menjana pendapatan sampingan. Terutama pada surirumah yang mempunyai masa terluang atau wanita berkerjaya tetapi pendapatan masih tak cukup. Gaji yang ada cukup2 untuk makan Kenny Rogers sahaja setiap hari. Ohhh.. 

Antara perkara yang perlu diberi perhatian untuk buat sabun dan produk lain di rumah :

1. Perkakasan yang selamat
2. Bahan mentah yang tidak berbahaya dan halal digunakan
3. Ekstrak yang dipilih tidak berbahaya dan digunakan dengan sukatan yang betul
4. Pastikan kebersihan dan keselamatan dijaga semasa proses hasilkan produk
5. Jika mahu hasilkan produk untuk jualan, perlulah tahu dan faham terma kerajaan tetapkan
6. Kawalan kualiti, harga dan pengiraan raw mestilah dengan betul jika mahu menjual
7. Pastikan tidak menggunakan mould/acuan yang salah dan tidak sesuai
8. Dll...

Cara buat sabun....
Kami menyedikan kelas untuk belajar - hasilkan produk yang berkualiti, tersendiri dan juga selamat digunakan.


Membuat sabun tak susah sebenarnya. Mudah sahaja. Bahannya juga bukan susah benar nak cari. Tapi bukan main aci petik-petik keliling rumah ye puan-puan. Ada syarat-syaratnya. Ada mas kawennya. Ewah! Jika pilih bahan yang salah, ia akan memudaratkan kulit. Bukan semua raw yang dijual itu halal dan pH nya bersesuaian dengan kulit kita. Malah kita perlu memilih bahan mentah yang betul untuk tujuan penggunaan di muka - sabun muka.





Macam niiiiii..  Ramai yang teruja untuk buat sabun comel2. Siapa tak geram..tengok sabun ada bentuk hati, bentuk bunga, bentuk aiskrim, bentuk KLCC.. woooo..bentuk2 ini diacu di dalam acuan yang kita pilih. Kalau kita rasa nak letak dalam talam bulat macam kenduri tu..terpulangggg.. Asalkan kita benar2 membancuh sabun dengan betul. Apatah lagi kalau berhajat nak menjual produk sabun kita ni pada pelanggan. Takkan lah kita nak buat sabun sesuka hati dan sesedap rasa. Tentu kita perlu belajar betul2.. Ye tak?

Sebenarnya setelah beberapa lama terlibat di dalam bidang kecantikan, saya merasa terpanggil untuk berkongsi cara membuat sabun. Ada yang kata ‘Rugi la.. kalau kongsi rahsia, nanti dah tak untung la bila berniaga’. Ada juga yang cakap, ‘ Lorrrr.. Nape nak share cara buat sabun? Habis la bisnes. Banyak saingan la nanti’. Haiyok! Jangan fikir macam tu.  Kita gunakan konsep win-win situation. Tiada siapa yang rugi dan tiada yang tidak untung. Faham? Tak faham tak ape. Baca dan ‘kunyah’ perlahan-lahan. Pendek kita, ilmu tanpa amal..tiada guna.. Ilmu tanpa disebarkan tiada guna juga. Tak kisah lah samada ilmu berbayar atau tidak, jika kita mampu..tuntutlah ilmu.




Pendek kata, sangat berbaloi untuk yang ingin belajar buat sabun ni. Boleh buat untuk guna sendiri, untuk jadikan hadiah, untuk menjual malah untuk bersedekah. Wah! Sedekah sabun? Pelik? Tak pelik… Boleh bersedekah pada yang memerlukan. Sabun penting what. Hehehe. Tak sabun, badan berbau. Muka semakin kotor dan tidak bermaya. Jika kita rajin benar membuat hantaran pengantin..haaaa..inilah masanya untuk kita menunjuk skill. Kita boleh buat sabun comel dan berbagai gift lagi dari sabun.

Cantik kan kalau jadikan gift?

Untuk belajar membuat sabun, kami menyediakan kelas selama sehari atau dua hari. Secara berkumpulan atau beramai2. Bukan hanya teori..terus belajar buat di dalam kelas. Praktikal. Bahan mentah disediakan... Dan sesi bengkel ini adalah unformal ye. Lebih santai dan mudah untuk belajar.. (enjoy pun iye juga... :) Hehehe..) Selain sabun, saya juga menyediakan modul membuat scrub, lotion, loofah, masker dan sebagainya.

Kalau benar-benar berminat, boleh klik di sini : feirouz.azalia
Tinggalkan Nama Penuh, Nama FB, No Tel dan juga Tempat Tinggal. Saya akan hubungi seberapa segera.


_____________________________________

EDIT 21/6/2019
Untuk pengetahuan semua, kami tidak lagi menggunakan nama AKADEMI KECANTIKAN LAARA, sebaliknya kami menggunakan medium FB kami iaitu LAARA sahaja (Page Facebook). Mohon maaf pada yang beri komen dalam ni dan tak dijawab. Setting comment saya ada masalah dan saya tak nampak semua komen2 anda di bawah. Boleh ke Page LAARA ye untuk join Bengkel kami, atau terus Whatsapp ke 0135339575 untuk info bengkel.






Atau, cari di facebook  : Akademi Kecantikan Laara atau Page kami LAARA. Banyak info berkaitan di situ. Kami di AKL mengajar sehingga pandai dan pendek kata sudah boleh  menjadi usahawan kecantikan - jika pelajar ada kemahuan dan impian. Jika sendiri malas dan tak ada semangat..itu tak mampu kami nolong nye.. Hehehe. :)

Oh ya!! Nak beli barang buat sabun..atau nak beli garam ajaib dan lumpur ajaib ni ..boleh mesej saya di FB yg saya berikan di atas. Garam dan lumpur ni adalah raw yang belum diproses dan datangnya dari Jordan. Saya adalah pembekal untuk material ni..- UPDATE : habis stok



Lumpur yang boleh dijadikan sabun, scrub, masker dan lain2 lagi.



Garam yang boleh dijadikan produk rawatan untuk penyakit kulit, scrub, sabun, dan lain2. 


Eh.. lari topik sabun dah ni... Ohh..

Okay.. Untuk yang nak belajar cara buat sabun samada sebagai kegunaan sendiri atau menjual.. boleh belajar di Akademi Kecantikan Laara. Di AKL bukan sahaja hanya belajar buat sabun..malah belajar macam mana nak bungkus..macam mana nak pasarkan.. nak jenama ..nak apply KKM ..Halal dan sebagainya lagi. Semua serba serbi lengkap untuk mula menjadi usahawan.

Nak tengok apa komen peserta kami? Juga gambar produk yang dihasilkan semasa di bengkel? Atau nak tengok produk yang sudah siap dipasarkan setelah selesai belajar? (dibuat di rumah sahaja -homemade)...  Mari kita layan gambar di bawah...


Ini hasil peserta AKA. Menarik tak?

Bersama hasil kerja masing2. Tayangg... :)

Cuba dan belajar. Kalau salah, kita betulkan.. :)

Hasil tangan peserta AKL. Cantik tak? Ada dua tone warna. Dari bahan yang diekstrak.


Sedang belajar penjenamaan, pemasaran, pembungkusan dan sebagainya. 


Tenaga pengajar AKL - Kami menyediakan Support Group di FB
selepas pembelajaran. PERCUMA sahaja. 

Sudah siappp!

Peserta dengan produk masing2. 

Kami menjalankan kelas secara santai dan tidak formal bagi memudahkan
peserta berkomunikasi dengan tenaga pengajar. Ia lebih menyeronokkan dan sesi 
pembelajaran menjadi tidak bosan. :)

Haaaa!! Menu yang kami sediakan memang sedap - komen semua peserta.
Boleh tambah. Jangan segan-segan. Kami menyediakan minum pagi, makan tengahari dan juga
minum petang. :)

Semuanya sedap2 belaka!

Bersama sijil masing2 dan juga produk yang dihasilkan.


KOMEN DARI PESERTA BENGKEL BELAJAR BUAT SABUN DAN PRODUK2 LAIN. :)





Itu cerita buat sabun dan juga di mana nak belajar buat sabun dan lain2 produk. Entry selepas ni kita cerita tentang sabun lagi. Tapi lain version neh. Hehehe. :)

Sekian dulu dan Assalamualaikum.

EDIT :
21/6/2019

UNTUK semua yang berminat nak join bengkel kami samada bengkel sabun, scrub, lotion, serum, aromaterapi dll boleh whatsapp ke 0135339575. Kami tidak lagi menggunakan AKL untuk anjurkan bengkel. Boleh ke Page Facebook LAARA untuk berbagai info ye. Mohon maaf sekali lagi pada komen yang tidak dibalas kerana ada masalah setting sehingga saya tidak boleh baca komen semua. 

41 comments:

  1. Boleh saya tahu lebih lanjut tentang kelas / dan mendapatkan bahan2 untuk membuat sabun

    ReplyDelete
    Replies
    1. En/Puan boleh SMS ke 019 3092791 (Akademi Kecantikan Azalea) untuk kami dapatkan nombor En/Puan atau ke Page Akademi Kecantikan Azalea untuk info details.

      Delete
  2. Ade lagi ke kelas ni, nk join.
    Sy dah lame nak buat sabun sendiri tp mane nak cari sodiumhydroxide ye?

    ReplyDelete
  3. Boleh pm 0176827617. Sy berminat

    ReplyDelete
  4. Puan , tolong reply.... btoi2 minat sgt ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah. Maaafkan saya. Saya jarang buka blog ni. Cuma sebelum ni saya tak nampak banyak comment di dalam blog. Mungkin ada salah setting. Maaf ye. Boleh Cik whatsapp ke 0135339575 jika masih berminat.

      Delete
  5. Mcm mana nak sertai klas?
    Klas di adakan di mana?
    018-9829725

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum boleh saya tahu macmna nak dapatkan bahan mentah untuk membuat sabun?0134154527

    ReplyDelete
  7. Salam sis xjmpe pon page akademi kecantikan azalea

    ReplyDelete
  8. Boleh saya tahu bengkel tu diadakan di area mana?

    ReplyDelete
  9. asslam
    puan sekarang masih buat lagi tak kelas sabun tu

    ReplyDelete
  10. Kelas di mana yer.sy berminat.tp.sy stay kuantan

    ReplyDelete
  11. Akademi kecantikan ni dekat mana

    ReplyDelete
  12. ade lagi ke bengkel buat sabun ni??

    ReplyDelete
  13. kelas ada lagi tak...watsapp saya 0129546485

    ReplyDelete
  14. Assalammualaikum boleh saya tahu lebih lanjut berkenaan dengan kursus ini ?

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikum Puan.. boleh saya tahu lebih lanjut berkenaan dengan kursus yang dianjurkan ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam ye. Mohon maaf sebab lambat sangat reply. Kami ada buat cuma boleh Cik terus whatsapp kami 0135339575 ye

      Delete
  16. Saya berminat nk belajar membuat sabun muka,blh saya tahu lokasi dan harga yuran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ye, late reply. Saya jarang buka blog ni.

      Delete
  17. Saya berminat tapisaya duduk johor....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru baru ni kami ada buat kelas di kilang kami. Ramai peserta dari Johor En. Boleh whatsapp kami 0135339575

      Delete
  18. Bila tarikh kursus buat sabun. Nak hantar ank untuk berkursus. Berape yuran bayaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf late respon. Masih ada kelas. Boleh whatsapp 0135339575

      Delete
  19. saya berminat whatsap 0163788808

    ReplyDelete
  20. Masih ada lagi ka kelas ni..
    0179362924

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya masih ada. Boleh contact melalui Whatsapp 0135339575 ye.

      Delete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  22. Saya berminat nak buat sabun doorgift dan aromaterapi...

    ReplyDelete
  23. Boleh Cik. Boleh Whatsapp ke 013 5339575.

    ReplyDelete
  24. Kalu open kelas lg tolong wasap saya 0126724562. Kalu kena waktunya sy nak join.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Cik. Boleh whatsapp ke 0135339575 untuk kelas secara online ye. Terima kasih.

      Delete
  25. bagaimana unt kursus pembuatan sabun dalam masa pkp ni.. saya berminat unt belajar cara membuat sabun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami sediakan kelas online / video tutorial untuk yang berminat. Puan boleh hubungi 0135339575 ye.

      Delete

Ada nak tanya apa-apa ke?