Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

11 January 2014

Cara Membuat Sabun Di Rumah

Assalamualaikum.

Entry kali ni saya nak bercerita tentang sabun. Pernah baca, dengar atau guna sabun buatan tempatan tak? Sebenarnya kebanyakkan sabun buatan tempatan dibuat secara ‘homemade’. Ia belum dikomersialkan ataupun menggunakan teknologi canggih. Walaupun begitu, ada juga yang mengeluarkan sabun ini secara besar-besaran menggunakan mesin moden dan dihasilkan di dalam kilang yang besar…(modal juga besar). :D

Cantik tak sabun ni?


Saya nak sentuh tentang Sabun buatan sendiri di rumah. Haaa.. Meh kita baca sampai habis.

Sabun buatan sendiri? Ermm menarik tak? Ada sesiapa nak belajar buat sabun? Bukan sabun biasa- biasa tetapi sabun hebat yang dapat merawat wajah dan badan. Kalau nak buat sabun biasa pun boleh, Cuma alang-alang nak buat sabun, baik buat yang dapat merawat wajah atau badan secara semulajadi. Sabun menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti pegaga, kulit kayu manis, halia dan sebagainya selamat digunakan. Boleh dipanggil sabun herba atau sabun natural. Lagipun, buat sabun di rumah mampu menjana pendapatan sampingan. Terutama pada surirumah yang mempunyai masa terluang atau wanita berkerjaya tetapi pendapatan masih tak cukup. Gaji yang ada cukup2 untuk makan Kenny Rogers sahaja setiap hari. Ohhh.. 

Antara perkara yang perlu diberi perhatian untuk buat sabun dan produk lain di rumah :

1. Perkakasan yang selamat
2. Bahan mentah yang tidak berbahaya dan halal digunakan
3. Ekstrak yang dipilih tidak berbahaya dan digunakan dengan sukatan yang betul
4. Pastikan kebersihan dan keselamatan dijaga semasa proses hasilkan produk
5. Jika mahu hasilkan produk untuk jualan, perlulah tahu dan faham terma kerajaan tetapkan
6. Kawalan kualiti, harga dan pengiraan raw mestilah dengan betul jika mahu menjual
7. Pastikan tidak menggunakan mould/acuan yang salah dan tidak sesuai
8. Dll...

Cara buat sabun....
Kami menyedikan kelas untuk belajar - hasilkan produk yang berkualiti, tersendiri dan juga selamat digunakan.


Membuat sabun tak susah sebenarnya. Mudah sahaja. Bahannya juga bukan susah benar nak cari. Tapi bukan main aci petik-petik keliling rumah ye puan-puan. Ada syarat-syaratnya. Ada mas kawennya. Ewah! Jika pilih bahan yang salah, ia akan memudaratkan kulit. Bukan semua raw yang dijual itu halal dan pH nya bersesuaian dengan kulit kita. Malah kita perlu memilih bahan mentah yang betul untuk tujuan penggunaan di muka - sabun muka.





Macam niiiiii..  Ramai yang teruja untuk buat sabun comel2. Siapa tak geram..tengok sabun ada bentuk hati, bentuk bunga, bentuk aiskrim, bentuk KLCC.. woooo..bentuk2 ini diacu di dalam acuan yang kita pilih. Kalau kita rasa nak letak dalam talam bulat macam kenduri tu..terpulangggg.. Asalkan kita benar2 membancuh sabun dengan betul. Apatah lagi kalau berhajat nak menjual produk sabun kita ni pada pelanggan. Takkan lah kita nak buat sabun sesuka hati dan sesedap rasa. Tentu kita perlu belajar betul2.. Ye tak?

Sebenarnya setelah beberapa lama terlibat di dalam bidang kecantikan, saya merasa terpanggil untuk berkongsi cara membuat sabun. Ada yang kata ‘Rugi la.. kalau kongsi rahsia, nanti dah tak untung la bila berniaga’. Ada juga yang cakap, ‘ Lorrrr.. Nape nak share cara buat sabun? Habis la bisnes. Banyak saingan la nanti’. Haiyok! Jangan fikir macam tu.  Kita gunakan konsep win-win situation. Tiada siapa yang rugi dan tiada yang tidak untung. Faham? Tak faham tak ape. Baca dan ‘kunyah’ perlahan-lahan. Pendek kita, ilmu tanpa amal..tiada guna.. Ilmu tanpa disebarkan tiada guna juga. Tak kisah lah samada ilmu berbayar atau tidak, jika kita mampu..tuntutlah ilmu.




Pendek kata, sangat berbaloi untuk yang ingin belajar buat sabun ni. Boleh buat untuk guna sendiri, untuk jadikan hadiah, untuk menjual malah untuk bersedekah. Wah! Sedekah sabun? Pelik? Tak pelik… Boleh bersedekah pada yang memerlukan. Sabun penting what. Hehehe. Tak sabun, badan berbau. Muka semakin kotor dan tidak bermaya. Jika kita rajin benar membuat hantaran pengantin..haaaa..inilah masanya untuk kita menunjuk skill. Kita boleh buat sabun comel dan berbagai gift lagi dari sabun.

Cantik kan kalau jadikan gift?

Untuk belajar membuat sabun, kami menyediakan kelas selama sehari atau dua hari. Secara berkumpulan atau beramai2. Bukan hanya teori..terus belajar buat di dalam kelas. Praktikal. Bahan mentah disediakan... Dan sesi bengkel ini adalah unformal ye. Lebih santai dan mudah untuk belajar.. (enjoy pun iye juga... :) Hehehe..) Selain sabun, saya juga menyediakan modul membuat scrub, lotion, loofah, masker dan sebagainya.

Kalau benar-benar berminat, boleh klik di sini : feirouz.azalia
Tinggalkan Nama Penuh, Nama FB, No Tel dan juga Tempat Tinggal. Saya akan hubungi seberapa segera.






Atau, cari di facebook  : Akademi Kecantikan Laara atau Page kami LAARA. Banyak info berkaitan di situ. Kami di AKL mengajar sehingga pandai dan pendek kata sudah boleh  menjadi usahawan kecantikan - jika pelajar ada kemahuan dan impian. Jika sendiri malas dan tak ada semangat..itu tak mampu kami nolong nye.. Hehehe. :)

Oh ya!! Nak beli barang buat sabun..atau nak beli garam ajaib dan lumpur ajaib ni ..boleh mesej saya di FB yg saya berikan di atas. Garam dan lumpur ni adalah raw yang belum diproses dan datangnya dari Jordan. Saya adalah pembekal untuk material ni..- UPDATE : habis stok



Lumpur yang boleh dijadikan sabun, scrub, masker dan lain2 lagi.



Garam yang boleh dijadikan produk rawatan untuk penyakit kulit, scrub, sabun, dan lain2. 


Eh.. lari topik sabun dah ni... Ohh..

Okay.. Untuk yang nak belajar cara buat sabun samada sebagai kegunaan sendiri atau menjual.. boleh belajar di Akademi Kecantikan Laara. Di AKL bukan sahaja hanya belajar buat sabun..malah belajar macam mana nak bungkus..macam mana nak pasarkan.. nak jenama ..nak apply KKM ..Halal dan sebagainya lagi. Semua serba serbi lengkap untuk mula menjadi usahawan.

Nak tengok apa komen peserta kami? Juga gambar produk yang dihasilkan semasa di bengkel? Atau nak tengok produk yang sudah siap dipasarkan setelah selesai belajar? (dibuat di rumah sahaja -homemade)...  Mari kita layan gambar di bawah...


Ini hasil peserta AKA. Menarik tak?

Bersama hasil kerja masing2. Tayangg... :)

Cuba dan belajar. Kalau salah, kita betulkan.. :)

Hasil tangan peserta AKL. Cantik tak? Ada dua tone warna. Dari bahan yang diekstrak.


Sedang belajar penjenamaan, pemasaran, pembungkusan dan sebagainya. 


Tenaga pengajar AKL - Kami menyediakan Support Group di FB
selepas pembelajaran. PERCUMA sahaja. 

Sudah siappp!

Peserta dengan produk masing2. 

Kami menjalankan kelas secara santai dan tidak formal bagi memudahkan
peserta berkomunikasi dengan tenaga pengajar. Ia lebih menyeronokkan dan sesi 
pembelajaran menjadi tidak bosan. :)

Haaaa!! Menu yang kami sediakan memang sedap - komen semua peserta.
Boleh tambah. Jangan segan-segan. Kami menyediakan minum pagi, makan tengahari dan juga
minum petang. :)

Semuanya sedap2 belaka!

Bersama sijil masing2 dan juga produk yang dihasilkan.


KOMEN DARI PESERTA BENGKEL BELAJAR BUAT SABUN DAN PRODUK2 LAIN. :)





Itu cerita buat sabun dan juga di mana nak belajar buat sabun dan lain2 produk. Entry selepas ni kita cerita tentang sabun lagi. Tapi lain version neh. Hehehe. :)

Sekian dulu dan Assalamualaikum.

Ya Rasulullah SAW

Assalamualaikum.

Telinga masih melayan Al Kulliyyah di TV3. Berkisar tentang Nabi Muhammad SAW. Allahuakbar! Banyak pesanan untuk umatnya. Antaranya Nabi SAW menyeru para suami berbuat baik pada isteri.
Baginda menyintai umatnya tiada tolak banding. Tetapi kita sayang ke pada Nabi SAW? Jika ditanya, mestilah jawapannya..SAYANG! Kan? Kalau sayang, kita buat tak apa yang Nabi SAW pesan? Tutup aurat. Solat 5 waktu. Pendek kata, taat pada Allah SWT sepanjang hidup kita ni. Kalau semuanya kita buat, memang benarlah kita sayang Nabi kita. Tapi kalau buat pun ala-ala kadar, sebenarnya kita tipu yang kita sayang Rasulullah SAW. Kita tipu diri kita sendiri. Kita tipu Nabi dan kita tipu Allah SWT.

Ibaratnya, kita sayangkan jam kita. Kita jaga dengan baik. Jam kita tak boleh terkena api, maka kita pun elakkan dari jam kita terkena api. Jam kita perlu disimpan di dalam bekas bertutup. Kita pun simpan jam kita di dalam bekas bertutup. Itu tandanya sayang. ‘Menjaga dengan baik’. Itu baru jam, inikan Rasul kita. Insan yang Allah SWT pinjamkan kepada kita untuk membawa kita dan menunjukkan kita jalan ke syurga.
Tapi, jika tak jaga seruan Rasulullah dengan baik.. tak ikut apa yang Baginda seru.. memang kita tidak layak untuk berkata kita sayangkan Baginda.

Ya Allah. Jika kita tahu betapa berharganya untuk menyayangi Baginda..betapa kasihnya Baginda kepada kita.. kita takkan tergamak untuk mengabaikan kasih sayangnya. Malah, kita mampu mengalirkan airmata kerana terlalui merindu Ya Rasul. ~ Ramai yang mengalir airmata kerana ditinggalkan kekasih yang entah doakan kita atau tak.. Tapi tak ramai yang mengalirkan airmata kerana merindui Kekasih Allah itu, yang memang sah-sah mendoakan kita dan sentiasa merindui kita. Kejam tak kita?

Info tentang kemangkatan Baginda Nabi SAW.

28hb Safar, Nabi Muhammad SAW telah jatuh sakit ketika berada di rumah isterinya Maimunah (giliran). Setelah bermuafakat di antara isteri-isteri, Baginda di bawa balik ke rumah Saidatina Aisyah RA. Ketika 12 Rabi’awal, Baginda mangkat. 

Di saat akhir sebelum nafas terhenti, Baginda meminta Aisyah mengambil sebekas air. Baginda memasukkan tangan kanannya ke dalam bekas air  seraya menyapu muka sambil berkata…

La ila ha illallah innal likul limautin sakaratt..

“Setiap kematian itu seksa (sakit)”

Itu kata Rasullullah SAW. Kematian itu sangat sakit. Ketika di ambang sakaratul maut, betapa seksanya ditanggung oleh hamba Allah ..jasad dan roh sedang berpisah. Rasulullah SAW sendiri juga merasai kesakitan. Baginda insan yang hebat. Insan yang sangat dikasihi Allah SWT pun merasai sakit, apatah lagi kita yang penuh berdosa ni. Punnn kita masih berlagak sombong,kan. Teruk tak kita? InsyaAllah, masih sempat berubah. Masih sempat bertaubat dan berusaha keras untuk menjadi hamba Allah yang taat.