Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

16 November 2013

UPSR 5A dapat Mini Cooper

Assalamualaikum.


Terpanggil untuk taip topik baru di dalam blog. Tentu sekarang ni ramai dah tahu tentang seorang budak perempuan dihadiahkan Mini Cooper apabila berjaya mendapat 5A di dalam peperiksaan UPSR. Jeles? Hehehe. Jangan jeles. 


Ramai yang komen menusuk kalbu. "Ayah dia berlagak menunjuk. Riak!". "Kalau penculik culik anak dia, baru padan muka!". "Nak bagi apa pun, bagi je la kat rumah".... Dan macam-macam lagi komen menusuk.

Saya sendiri, bila membaca yang budak perempuan ni dapat kereta comel tu, tak rasa apa-apa pun. Dah ayah dia mampu. Bagi je la. Nak bagi jet pun boleh. Ok. Part tu settle. 
Kenapa tak bagi kat rumah? 
Ermm.. Suka hati dia lah nak bagi di mana pun. Dah dia rasa nak bagi suprise tu di sekolah, ok lah. Kita tak tahu, anak dia tu mungkin jenis lambat pick up ke.. tup tup dapat 5A. Atau jenis malas baca buku ke.. tup tup dapat 5A. Ok? 
Kalau ye pun.. tak payah lah masukkan dalam FB. 
Ermmm.. Dia masukkan dalam FB kita ke? Hehehe.. Tak kan?? FB dia kan?? Jadi, apa masalahnya? 

Sebenarnya melihat perkara ini banyak berkaitan dengan hati. Bagaimana kita didik hati kita untuk melihat sesuatu itu dengan pandangan positif. Saya tak mahu lah bandingkan antara upload gambar budak perempuan comel tu dan kereta Mini Cooper mahal beliau dengan gambar anak dara pakai skirt pendek, tetapi saya cuma nak sebutkan di sini... ia berkaitan HATI.

Kita boleh nak tegur jika merasakan bapa ni sengaja nak memancing rasa cemburu atau memang riak nak menunjuk. Tapi teguran tu yang bagaimana. Cuba ambil inisiatif hantarkan mesej ke FB beliau. Tak perlu kita nak keluarkan kata-kata kesat hanya kerana dia gembira hadiahkan sesuatu pada anak tersayang. Kita yang mengata ni belum tentu tidak melakukan perkara yang sama suatu hari nanti. Tak kita..anak kita pula. Tup tup cucu kita dapat Ferrari sebijik..hadiah dari anak kita. Kita sebagai nenek nak cakap ape? Hahahaha.. Cakap Alhamdulillah je lah. Anak kita mampu. Tak gitu??

Jadi, kita kena belajar bagaimana untuk menjaga hati kita. Sesuka hati menghakimi oranglain. Konon-konon ambil berat. Tapi sebenarnya tidak. Bukan itu caranya mengambil berat. Jika mengambil berat, tolong doakan pada Allah agar bapa tadi tidak ada rasa riak, bapa tadi makin dimurahkan rezeki dan lain-lain. Ada buat? Ada?? Apa geleng2? :D

Sudah-sudahlah berfikiran negatif. Banyak lagi perkara lain yang perlu kita risaukan terutamanya akhlak remaja masa kini, masalah aurat dikalangan kita yang masih tiada kesedaran dan sebagainya.

Stop bebel dulu. Kali ni gambar tiada. Sebab internet sangatlah slow. Jumpa lagi.. Tatatatata... :)))

No comments:

Post a Comment

Kalau suka entri ni, berilah komen sikit. hehehe...