Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

30 October 2013

Projek Berpahala

Assalamualaikum.

Rajin nya saya malam ni. Clap sikit.. Hehehe.
Mata belum mengantuk. Minggu ni saya memang sibuk menguruskan hal berkaitan Abg Wma saya tu. Alhamdulillah. Seminar yang akan dianjurkan bersama PPNT akan bermula. Dijadualkan bakal berlangsung pada 16hb Nov ini. Ya Allah... Mudah betul berurusan dengan Dato Pengarah. Apabila penerangan ringkas diberikan berkaitan misi dan visi, tanpa alasan dan ragu-ragu beliau bersetuju.. malah berharap dapat dipercepatkan program. Terima kasih Dato'. ~ Bajet Dato' buka blog nii.. Hehehe..

Jadual untuk bulan Nov~ Mungkin 3 kali seminar akan diadakan. Pendaftaran peserta sedang berjalan rancak. Ramai yang dah mesej berminat untuk turut serta. Memang menarik modul yang disediakan. Tenaga pengajar juga bukan calang2 orang. Masing2 sudah berbelas tahun menjalankan perniagaan. Jatuh bangun.. tersembam.. tersadung.. terhantuk semua ada. Bercakap dari pengalaman lebih mudah dan terkesan. Kalau teori2 ni.. sukar sikit nak kunyah dalam hati. Feel kurang, kata orang Jepun.


Gambar dari : indahterengganu.blogspot.com

Warga2 Terengganu, yang mana nak sertai program PERCUMA ini..(makan minum disediakan.. laptop juga disediakan) boleh KLIK di sini untuk info lanjut. ~ (tolong mention 'Bengkel di PPNT')

wanwma

.

.

Dalam pada tu.. untuk Jan 2014 (moga2 usia kita panjang..Amin), tour dengan Kementerian Pendidikan juga akan bermula. Lanjutan dari tour ni, akan diikuti dengan pembukaan booth kecil (bunyi macam bot kecil je), di mana-mana lokasi yang sesuai. Saya namakan ia Projek XX. Teruja sangat nak memulakannya. Jumpa budak-budak sekolah, jumpa guru-guru,  jumpa makcik kantin... Hehehehe.. ~ Ermmm..Saya dah lari cabang ke nih? Mungkin gelaran Ustazah Lola dari sedara mara ni membawa berkat. Hehehehehe.. Aku yang dulu bukanlah yang sekarang.. :D 

Sebenarnya ia berkaitan dengan http://cahayaislam.net/ :)
Usia pun makin tua.. Amal bakti...amal jariah..masih kurang. Sesekali nak suntik sikit semangat berdakwah dalam diri. Siapa kata nak berdakwah kena jadi ustazah. Errrr...yang kena ada permit tu kalau berdakwah di tempat awam ye. Tapi sebenarnya kita boleh je berdakwah pada seorang manusia. Tak perlu nak kumpul ramai2...dan baru nak dakwah. Mulakan dakwah dari rumah. Panggil anak jiran yang tengah memekak2 kacau adik dia.. Sembang tepi pagar.. Tapiii.. janganlah pulak ajak anak jiran berlainan jantina umur 20 tahun...Tu dah jadi macam orang mia*g. Hehehe. Ajak yang kecik2 tu.. Sambil2 bersembang dengan dia selitkan nasihat.. Do..Dont. No..Yes. Cari pendekatan mudah. Jangan guna Bahasa Melayu Tinggi (BMT) pulak.

Contoh BMT : Mamat, seharusnya Mamat usahlah terlalu berkeras dengan adik. Sikap kasar bukan amalan yang baik dalam kehidupan..


Peninglah si Mamat usia 8 tahun ni nak faham.. 
Jadi, kena ada skill untuk berdakwah. 

Ini cara betul ..


Mamat, Mamat tak boleh buat adik macam tu. Adik kecik lagi. Mana boleh berkasar. Allah marah. Allah tak suka orang bersikap kasar-kasar ni. Layan adik elok2..Allah sayang. Mak sayang..Ayah sayang..

Gituuuu! Faham dak nih? :D


Jadi, sebagai seorang Islam.. jangan leka. Dari asyik upload  'macam cantik jer...macam comel jer...' atau pun gambar mulut itik tuu, lebih baik gunakan masa tu untuk buat quote menarik - madah menarik berkaitan agama lah. Jangan yang cintan2 tu. Cintan pada Allah takpe. Dakwah lah walaupun sebaris ayat. Sumbangan yang kecil jangan dipandang ringan. Jadikan amalan dalam kehidupan kita. Bukan mudah nak istiqamah sebenarnya. Tapi kita boleh belajar. Sehari 1 post dakwah dalam FB. Mudahkan?

InsyaAllah.. Saya akan bermula dengan Projek XX. Kalau ada yang nak join, bolehlah inbox saya di FB saya. Carilah sampai jumpa FB saya. Hahahahaah! Sedikit kejam. Agar kalian semua boleh berpahala lebih. Makin sukar dan berusaha..Allah beri ganjaran lagi besar.

Babai semua..Wassalam.




Me..
Lola.

Hahahahaha..

No comments:

Post a Comment

Kalau suka entri ni, berilah komen sikit. hehehe...