Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

29 November 2012

Kehamilan dan Pengalaman (Part 3)

Sambungan dari Part 2

Semasa menjalani rawatan di hospital, saya mendapat panggilan dari Klinik Kesihatan untuk menjalani ujian darah kerana bacaan paras gula dalam darah terlebih satu unit. Haiiiii.. Risau betul saya. Kata Nurse di dalam talian, tak perlu risau kerana hanya terlebih 1 bacaan.

Maka, saya pun hanya sempat sehari sahaja berehat di rumah dan keesokkannya terus ke Klinik. Penat badan ni jangan cakap lah. Nak baring sahaja rasanya. Nak ke mana-mana pun kurang teruja. Di Klinik Kesihatan, doktor menyemak pemakanan saya.

Doktor : "Macam mana boleh lebih gula ni?"
Saya : " Kan Doktor kata kena naikkan berat badan. Bacaan berat I sebelum ni merah. I makan banyak la".
Doktor : "Sebelum ambil ujian darah tu, U puasa tak dari pukul 10 malam".
Saya : " I puasa doktor... tapi pukul 3 pagi macam tu I dah tak tahan. Nak pitam. I buat susu. Satu mug je.."

Mata doktor bulat melihat saya! Wowwww!! Takut!!..Grrrrrrrr... Salah ke? Salah ke daku minum susu? Huhuhu..


Gambar internet - Ini alat untuk menyukat bacaan paras gula dalam darah. 

Akhirnya..padanlah muka saya yang tak mahu mendengar arahan ni. Hehehehe. Saya perlu mengambil BSP! Sebanyak 4 kali sehari. Ya Allah! Sudahlah saya takut jarum.. kena cucuk 4 kali pula dalam sehari. Huhuhuhu.. Menyesalllnya.. - Rujuk Info lanjut BSP di internet ye. :)

Nurse di Klinik berpesan .." Untuk BSP nanti, puasa dari pukul 10 malam sahaja tau. Lepas inject pukul 8 pagi tu..dah boleh makan. Jangan lupa datang lagi pukul 11 pagi, 4 petang dan 9 malam.".

Wah!! Lega saya mendengar ayat BOLEH MAKAN!!! Hehehehe...!! (~___~)

Ujian pagi, tengahari, petang dan malam selesai. Alhamdulillah. Suami sentiasa menemani saya. Biarpun beliau banyak kerja yang perlu disiapkan. Sorry ye bang.. Saya tak dengar arahan doktor. Inilah padahnya.

Ermmmm.. Keputusan ujian BSP pun sudah dapat.  Jengggggg!! Dua ujian lulus dan dua gagal. Ya Allah!!!!

Diabetes ke saya?? Doktor meminta saya datang ke Klinik segera. Hohohohoho.. Mokcik debor!

Sekali lagiiiii...

Doktor : " Yang ambil darah sebelah pagi ni U puasa kan?
Saya : " Ye doktor....." - Lemah lembut je suara saya.. Hehehe.. Risauuuu...
Doktor : "Macam mana yang pagi dan malam sahaja yang lulus ni? Tengahari dan petang gagal? Bacaan lebih1 unit pun kira gagal tau. Niiii.. 6.1 . Gagal lah ni".

- Aduh!! Doktor merenung saya.. Huhuhu...

Saya : " Pagi tu I puasa. Nurse ada bagitahu selepas tu, boleh makan. Jadi dalam pukul 10 pagi tu I makan nasi lemak, lauk ikan dan telur. Minum milo. Selepas makan, terus ke klinik dan ambil darah. Petang pun sama. Makan laksa dan milo juga. Oh ya!! Goreng pisang pun I makan. Tapi petang tu selepas makan dan ambil darah, nurse di klinik (klinik untuk petang dan malam adalah bertempat di Hospital Lama KT), ada memberi tips... JANGAN MAKAN SEBELUM 2 JAM MASA NAK AMBIL DARAH".
.
Doktor : " Laaaaaaa.. U makan ke? Patutnya jangan makan ..Bukan I dah pesan ke? At least 2 jam before.. Ermmmm.."

Aduhhhhhhhhhhh!!! Sekali lagi ke ambil darah..

Maka, doktor pun memberi temujanji saya dengan pakar diet. Hehehehe.. Kan tak pasal-pasal.perlu berjumpa pakar diet, buat BSP sekali lagi dan lain-lain. Azab juga ye..

- Ingat ye. TIPS untuk BSP - Elakkan makan 2 jam sebelum inject. Kalau tidak, bacaan akan jadi tinggi. Terlebih 1 unit pun tak boleh!

Sebelum ujian BSP dibuat, ibu hamil mesti lulus ujian air gula. Di Selangor, ujian air gula di buat untuk ibu yang berusia 27 tahun ke atas. Jika lulus, perlu gembira tetapi akan ada ulangan semasa hamil bulan ke 7. (Haaa..saya gagal di sini). Jika gagal, maka mengadap la 4 kali ambil darah dalam sehari. Air gula ni nampak jernih dan 'baik'. Tapi, rasanya Ya Allah! Umpama 2 kg gula dibancuh dalam 1 gelas dengan ditambah perahan bawang merah. Sedap tak?????????? (@__@)


Saya juga diberi injection Dexa. Dexa ini adalah bertujuan untuk mematangkan paru-paru baby. Memang sakit lah. Dicucuk diantara pinggang dan punggung. Lepas di inject, rasa cecair tu panas meresap masuk. Dexa diambil 2 kali dalam tempoh 12 jam. Boleh baca info lanjut untuk Dexa. Injection hanya diberi bila baby dalam kandungan berusia 26 minggu ke atas. Jika bersalin terawal, sekurang-kurang paru-paru baby telah kuat. Ada kes di mana baby berusia 32 minggu tidak perlu menggunakan bantuan oksigen atau diletakkan di dalam inkubator kerana baby dalam keadaan sihat. Jadi, jangan risau dengan Dexa ni...walaupun sakitnyaaa.. huuuuuuuuuu...... menetes ayaq mata chek.

Untuk saya, Dexa dilakukan kerana doktor khuatir dengan heart murmur dan masalah anemia. Bukan kerana diabetes yang tak seberapa tu. Mujurlah tadi ujian darah tidak diambil.. Kalau tidak mesti bacaanya lagi tinggi kerana saya baru sahaja menjamu selera dengan buah durian. Hehehehe. Alhamdulillah. Selamat untuk kali ini.

Jangan takut ye dengan injection Dexa. Bertahan lah demi baby. Kalau sakit, balik nangis-nangislah kat suami. Dan banyakkan berbaring agar hilang rasa sengal-sengal. Macam saya, buat macam tak kena inject aje. Duduk-duduk santai biarpun agak senget-senget. Hehehehe.

Gambar internet -Ngeri tak tengok jarum tu? Semasa dicucuk, kita tak terasa sangat sakitnya jarum yang panjangggg itu..tetapi selepas cecair.. **** (tak sure nama apa) dimasukkan, memang pedih dan nyilu lah.


Apa yang paling menggembirakan saya, BABY saya sudah berada di kedudukan normal. Tidak lagi breech. Dan Plasenta juga berada pada kedudukan selamat. My Baby sudah 1.9kg!!!!! Yesssss!!! Dah besar anak mama!! Seronoknya!..


Gambar internet. Comelkan...

Tak kisah lah samada boy atau girl.. yang penting baby dan saya selamat!.Doa-doakan tau. (^___^)



No comments:

Post a Comment

Ada nak tanya apa-apa ke?