Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

29 November 2012

Kehamilan dan Pengalaman (Part 2)

Sambungan dari Part 1.

Setelah saya dimasukkan ke HSNZ dikala usia kandungan .. Ermm.. 30 minggu sebenarnya. (Bukan 27 minggu ), merasalah saya bermalam di tempat umpama sauna.

Pengalaman saya di Hospital Sultanah Nur Zahirah ni... 

1. Nurse baik-baik belaka. Sangat friendly. Thanks a lot melayan saya dengan baik.. :)
2. Doktor baik-baik belaka. (Ramai doktor dari negeri lain, dan saya mudah faham! Yeayyyy!!)
3. "Bersahabat' karib dengan nyamuk-nyamuk... (saya sentiasa sabar.. sebab tu tidak menampar seekor nyamuk pun. Sebaliknya, lenyek terus jika nampak!!!..
4. Hangat dan berpeluh ibarat di sauna.. (saya pejam mata dan bayangkan sedang berada di sebuah spa hebat!)
5. Beramah mesra dengan masyarakat dari berbagai daerah di Terengganu (saya bayangkan saya sedang berada di kelas Bahasa Terengganu)
6. Bilik air yang .. boleh laaaaa.. Kebersihan kan tanggungjawab bersama. Jadi, susah lah nak komen bab ni sebab ini bukan salah pihak hospital!
7. Makcik guard yang peramah dan baik-baik semuanya.
8. Suami-suami di sini sangat penyayang. Sehari datang melawat isteri 4, 5 kali. Wow!!
9. Saya berjaya memakai tudung 24 jam!
10. Makanannya yang dihidangkan.. ermmm.. saya kurang berselera menikmatinya. Tetapi saya tetap gemoks. Hehehehe. Alhamdulillah la..Rezeki. Caj pun murah je.. RM3 je sehari. Takkan nak demand pulak kan. :p
11. Dll...


Gambar internet - Nurse di HSNZ baik-baik belaka dan komited. 

Dalam banyak -banyak perkara di atas tu, kesemuanya saya boleh bertahan lagi! Saya mampu bertahan dengan keadaan bilik air yang begituuuuuu. Saya mampu bertahan dengan berpeluhnya badan sehingga muka saya berbintik-bintik hitam dan merah-merah.Saya mampu bertahan dengan makanan yang kurang menyelerakan saya. Saya mampu bertahan dengan kemesraaan nyamuk-nyamuk. Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.. saya paling tak tahan dengan no 8 tuuu untuk menjayakan yang no 9!.. Sakit kepala tahap maksimum tau! Sudahnya selubung dengan selimut dan semakin basah badan dengan peluh. Owhhh..owhhh.. Saya tidak merungut.. Cuma berkongsi pengalaman. Boleh ke saya nak booking Wad kelas lain nanti? Huhuhuhu.. Lebih privacy dan tertutup.

Saya ditempatkan di wad kelas 3. Nak mintak wad lain, saya pun tak tahu di HSNZ ni ada kelas-kelas. Mungkin susah nak dapat juga, sebab semua katil penuh. Pasrah betul saya kali ni. (T___T)

Oh ya.. Sambung balik cerita pasal heart murmur dan Hb rendah saya -anemia tu..

Okay.. Bila sampai sahaja di hospital, masa diambil dalam 4 jam untuk pendaftaran. Buku rawatan saya disemak dengan teliti. Setiap gambar baby yang discan diamati satu persatu. Saya disoal berbagai-bagai. Maklumlah... dari Selangor, bertukar ke sini. Dan diakhiri dengan proses selalu.. 'seluk menyeluk' berlaku. Tipulah kalau saya kata ianya tak sakit. Sakit. Ia adalah prosedur hospital kan. Maka bertahanlah. 

Gambar Internet - Ibu-ibu semua, kenal tak gambar ni? Speculum yang sentiasa membantu doktor memeriksa ibu-ibu mengandung. ;)))


Apabila ditempatkan di wad. ...... Wowwwwwwwww!!! Ramainya bayi comel-comel!!!.. Teruja saya. Saya mula mendapat kawan baru. Maklumlah. Kenalah pandai-pandai bawa diri yang gemoks ini ditempat orang. Kikikikiki... 

Ada seorang adik ni.. Usianya mungkin sebaya saya jika dilihat dari luaran. Dia memanggil saya 'adik'.  Owhhhhh!!! Tidakkk!! Usianya baru 25 tahun..! 'Dikkk.. panggil saya akak ye.. " , cepat-cepat saya bersuara - Saya tersentap untuk perasan lebih lama kerana saya sedar diri. Kekekekeke....

Selepas diambil darah dengan banyakkknyaaa.. (saya tak suka), jantung baby diperiksa.. maka doktor memberitahu saya, saya perlu jalani 'echo'. Apa tu????? Echo ni adalah scan jantung untuk kita tahu samada jantung kita normal atau tidak. Maka, malam itu saya bermalam dengan suasana sauna dan kehangatan yang indah. Hahahahaha.. (@___@) ~ Berpeluh-peluh you!!


Gambar internet -Echo Machine - Untuk memeriksa jantung. Dari sini boleh tahu samada 'left atrium. right atrium, valve, mitral valve, aortic, pulmonary valve dll normal atau tidak.

Pagi esoknya, seorang pakar jantung datang memeriksa saya... 

-Oh ya! Pakar untuk O&G ialah Dr Hamidah. Sangat agresif dan nampak begitu profesional. Cargas betul! Saya suka!! ~ Meskipun auranya sedikit garang.. (tapi beliau ada bisik2 rahsia dengan saya tau... syhhhhh.. hehehehe..)

Tanya pakar jantung yang melawat saya, " Sejak bila?... Macam mana boleh tahu?... Rasa macam mana?... Sakit tak..? Pitam? Muntah? ....". Banyak betul soalannya. sambil memeriksa dada. Ermmm.. Doktor lelaki! Malu! Ada dua nurse perempuan yang comel temankan saya. Serius saya MALU!! Mujur hanya pemeriksaan luaran. 

Tiba-tiba.." Ni kuku ni..kenapa panjang.. ? Bila nak potong? Sebelah tangan lagi mana?? Haaaaa... Panjang juga??..  Potong!!".. kata doktor tu. Aikkkk!!!.. Dah macam cikgu disiplin. Kikikikiki.. Padahal bukan panjang sangat pun kuku saya. Hahahahaha.. 

Selepas itu, saya perlu menjalani Echo di bahagian yang lain. Saya disorong atas kerusi roda oleh seorang Nurse yang comel dan baik. Kami berbual-bual mesra. Saya kan peramah orangnya ...(.. jika orang bersama saya itu budiman dan pekerti mulia - yang berlagak dan kerek, saya automatik bertukar menjadi pendiam.. hehehehe).

Sampainya di bahagian Echocardiography, ermmm.. lelaki lagi yang akan buat pemeriksaan. Mana lah pakar-pakar wanita ni kan.. ? - Adik-adik sekalian, ambillah jurusan perubatan dalam berbagai bidang ye. Biar ramai sikit pakar-pakar perubatan wanita.

Haaaaa.. Kali ni...memang semalu-malunyaaaa.. Namun apa daya... (@___@). Pemeriksaan berjalan selama hampir 20 minit. 

Soalan saya. " Doktor, bagaimana ye scan jantung saya tu..?"
Jawapan beliau, " Ada sedikit kebocoran di injap. Tetapi tak berbahaya"... Senyum aje dia..

Huh!! INJAP BOCOR.. Apakah?? Apakah?? Ngerinyaaaaaaaaaaaaaa saya dengar. Allah!!

Gambar internet -Jagalah jantung kita. Jangan selalu stress, jaga pemakanan, elakkan persekitaran yang kotor.


Selesai menjalani pemeriksaan terperinci, saya kembali semula ke wad. Jauh pulak tu.. Kasihan Nurse tadi terpaksa menolak saya yang berat ni. Hati saya debuk debak. Nak SMS suami pun rasa tak ada mood lagi.

Selesai mendapat semua keputusan ujian..  HB saya, kandungan zat besi, keadaan bayi, keadaan jantung, maka Dr Hamidah pun datang menjengah. Keputusannya - secara mudahnya saya simpulkan...

1. Baby sihat, aktif..dan comel..(ni saya tambah ye..part comel tu..hehehehe..)
2. Baby mungkin boy..mungkin girl.. ( ni pun saya tambah.. hehehehe..sebab tktahu jantinanya lagi. mayb girl lah) - Saya nak beli baju riben-riben..andaikata baby boy, saya akan gunting riben ituuuuuu.. :)))
3. Jantung saya OK.. Cuma ada sedikit masalah.. Tetapi tidak berbahaya-saya tak faham dengan simbol2 di kertas report tu jadi hanya mendengar apa yg doktor bagitahu sahaja). Saya akan dipantau pakar. Yang melegakan saya, ia tidak membahayakan baby.. tapi bahayakan saya.. JIKA saya tak jaga kesihatan. Huhuhuhu..-Jangan stress, rehat kena cukup, makan kena jaga dan lain-lain.
4. Anemia saya .. Ermmm.. Yang ini, nasihat doktor..Tambahhhhhh lagi vitamin sedia ada. Juga tidak membahayakan baby. Bahayakan saya juga JIKA saya malas makan vitamin. Aiiiiiiiii!!! Fuhhh!..
5. Plasenta low dan baby breech - Perlukan pantauan pakar. Kemungkinan kedudukan akan normal agak cerah JIKA saya tak pandai-pandai cari alternatif lain. -JANGAN BERURUT!
6. Saya perlu ke Klinik Kesihatan + Jumpa pakar 4 kali hingga 5 kali dalam tempoh sebulan. Heheheh.. Kerapnyaaaaaa... Saya perlu buat rumah comel tepi hospital ke? :p


Alhamdulillah. Saya boleh pulang dengan selamatnya..keesokkan harinya dan gembira! Baby juga gembira..!! ~ Seminggu lagi, saya perlu berjumpa pakar semula.. :)

Nota : Paling menjadi kenangan bila seorang Nurse tu bertanyakan saya .. 
"Awak skenda oork?? " 
Huuuuuuu.. Apakah ituuuu? 
Saya hanya.. " Haaa?? Apa ye?".
Nurse ulang lagi.. " Skenda orkk?"
Kikikiki.. Mana saya faham. Lepas melihat saya hanya diam dan senyum,  Nurse tadi tergelak-gelak dan bertanya semula.. 
" Awak scan dah kan? Saya lupa awak dari Subang". 
Hehehehe.. Ooooooooooooo...  Barulah saya faham. Maaf lah ye. Saya budak baru belajar. Hehehehe..

No comments:

Post a Comment

Ada nak tanya apa-apa ke?