Dalam perjalanan kembali ke tempat asal..

29 November 2012

Kehamilan dan Pengalaman (Part 1)

Assalamualaikum Semua. 

Kali ni saya nak menulis ber'part-part'. Banyak sangat cerita yang ingin dikongsi bersama. Entry terakhir tentang kehamilan adalah semasa saya dimasukkan ke hospital akibat batuk yang teruk sehingga ada jankitan kuman di dalam paru-paru dan baby tak sabar-sabar nak keluar. Doktor sempat ketawa bila tengok di skrin kaki baby menendang-nendang 'salur keluar' padahal belumpun sampai waktu lagi. Comel aje kakinya.. Bukan besar sangat pun..tapi kemain nak cuba membuka 'jalan'. Ewah! Ewah! 



Gambar internet - Hospital Sungai Buloh, Selangor. Ramai betul yang menunggu giliran untuk bersalin, tetapi katil sentiasa penuh. Perlu tambah wad lah nampaknya. Takkan nak tidur di kerusi kan..

Sekitar Oktober, merasa lah saya bermalam di hospital sebanyak dua kali. Azab juga lah dengan salur darah kecik (entry yang lepas) sehingga bengkak tangan saya dibuatnya!

Jika ada yang kata makanan hospital tak sedap...ermmm.. silap tu. Sedap betul makanan di Hospital Sungai Buloh. Pendek kata, apa jua yang dihidangkan memang licin saya makan. Hehehehe. Dengan ayamnya, sayurnya dan buahnya....semua habis! Sarapan pagi pun sedap. Rasa tak cukup pulak roti hanya 2 keping tu. Heheheh. Serius sedap! Nampak macam makanan hotel lah pulak. :p ~ Atau pun saya yang memang sentiasa berselera..

Gambar dari internet - Lebih kurang beginilah hidangan yang disediakan. Lauk ayam pulak tu. Mau saya tak makan sampai habis...Sedappppp tu.


Suami ingin bayi kami dilahirkan di Kuala Terengganu. Ermmm.. Hasratnya mahukan Wan Jr ni menjadi anak negeri ini. InsyaAllah! Maka, saya pun mula bertukar angin dan menetap di Pantai Timur dan menjalani pemeriksaaan bulanan kehamilan di Klinik Kesihatan di sini. Cuba juga bertanya-tanya di KTS, tetapi untuk 'kes' kehamilan seperti saya, mereka tidak memberi jaminan yang menyakinkan hati. Huuuuu..Tak berani ambil risiko. Tak mengapalah jika saya bersalin di Hospital Sultanah Nur Zahirah pun. (panjangnyaaaaaa nama hospital ni..)

Gambar internet - Ini Hospital Sultanah Nur Zahirah. Ini bangunan lama. Ada bangunan baru khas untuk Bersalin. Cuma belum siap sempurna lagi. Dengan view nya yang cantik, mengadap laut...mesti ramai yang teruja nak mengandung selalu nanti. Kikikikikiki..


Memasuki minggu ke 27 kehamilan, sekali lagi saya bermalam di hospital. Di HSNZ lah pulak. Wow!! Bagaimana lah agaknya hospital ni ye. Kali ni doktor di Klinik Kesihatan dapat kesan ada heart murmur. Ermmmm..Simptom ni memang dah ada dalam badan saya sejak remaja lagi. Bunyi murmur ni seakan-akan jantung berlubang. Sejak tahun 2010, bunyinya semakin kuat. Kata doktor yang pernah merawat saya, ia berpunca dari stress yang keterlaluan. Haih! Saya stress ke? 

Oh ya!!!! Episod sakit jiwa raga hati segala..bermula tahun 2009 itu telah memudaratkan kesihatan saya. Heh!! Jaga ngkau!! Sila bertanggungjawab!! &$Q)$*&#@(*)$($*@)!) - Sedikit kata-kata tidak puashati dikeluarkan tanpa suara. Bukan takat my heart luka.. siap ada murmur lagi.. Wahhhh!! Hebat tuuu..

Gambar internet - Heart murmur ni ada yang bahaya, ada yang tidak.


Selain itu, bacaan untuk Zat Besi saya sangat rendah. Kata doktor, "baby u serap habis". Ermmm.. Takkan nak cubit-cubit baby kat dalam ni pulak kan. Maka, doktor nasihatkan saya.. "Giiii pitallll lalu.." Kihkihkihkih.. Sebenarnya saya tak faham apa doktor tu cakap. Bila melihat saya melopong, doktor buka kembali kulit buku merah (buku rawatan) saya tu.. - di depan buku tu ada tercatat alamat rumah dan tempat tinggal - Doktor tukar loghat.. "Pergi hospital terus ye.. ".

Haaaa.. Barulah saya faham!!! (^_________^)

No comments:

Post a Comment

Ada nak tanya apa-apa ke?